markroseboom.reismee.nl

Budapest reisverslag dag 4

En hier alweer het laatste verslag vanuit Budapest op een zeer belangrijke avond ! Zal Nederland zichzelf de finale in voetballen of niet ? Aan de Hongaren ligt het in ieder geval niet want zie de hele dag al oranje t-shirts voorbij komen en dat zijn over het algemeen maar weinig Nederlanders. Uiteraard zal ik het hier vanavond vanuit Budapest ook meekijken. Maar eerst nog even mijn laatste verslag er uit doen voordat het feest begint.

Gisteravond werd er hier nog voorspelt dat vandaag een prachtige zonnige dag zou zijn, vanochtend echter was het grijs en bewolkt en beloofde het niet veel goeds. Niets zo veranderlijk als het weer en dus moet je het zo nemen als het is want de tijd is te kort om binnen te blijven zitten.

Na het ochtendritueel van opstaan, ontbijten en voorbereid de deur uit gaan dan ook de straat weer op gegaan. Ik had nog één verplicht onderdeel op mijn lijstje voor vandaag en dat was het stadspark. Als ik dat gezien zou hebben zou ik alle hotspots en leuke dingen van Budapest in ieder geval in de pocket hebben en dat is toch waar je het voor doet of niet dan ? Het is dan ook best even een metrotripje om te maken aangezien je wat moet overstappen van lijn naar lijn en uiteindelijk bijna de hele gele metrolijn moet afreizen. Maar eenmaal boven de grond komende op bestemming wacht er dan ook wat op je hoor !

Je komt boven de grond voor het heldenplein. Dit plein ligt voor het stadspark en de beelden zijn imposant mooi om te zien. Het is wel vechten voor een plekje om mooie foto's te krijgen want het is tevens een verzamelpunt voor toeristen in groepsverband. En waar ik al bang voor was gebeurde dan ook, de eerste spetters begonnen te vallen. Daar sta je dan in je korte broekje en t-shirtje. Nu kan dat prima ook al regent het want het blijft gewoon zwoel en de lokale bevolking doet niet anders. Dus maar even snel een foto'tje maken en dan door. Kom ik tot de ontdekking dat mijn fototoestel nog op de hotelkamer ligt. Gelukkig wel de iphone bij me en dus leven Apple voor de goede kwaliteit camera's in hun telefoons.

Als je het heldenplein overloopt, loop je direct het stadspark in. Een mooi groen en bosrijk gebied waar je gelukkig nog een beetje droog loopt onder de bomen. Meteen aan je rechterhand vind je dan ook de Vajdahunyadburcht. Dit is een oude burcht met een prachtige middeleeuwse en gothisch uiterlijk. Je loopt door een prachtige kasteelpoort met houten hek de binnenplaats op waar je ook meteen een piepklein maar prachtig kathedraaltje ziet genaamd Jaki kapolna. Van binnen is het net zo mooi als van buiten alleen zat ik tegelijkertijd met een groep Japanners opgescheept binnen dus de sereniteit van het geheel werd een beetje verstoord. Maar zeker de moeite waard om te bezichtigen. Als je de binnenplaats verder over loopt tref je het monument van Anonymous. Een standbeeld van een man in een cape zonder gezicht. Erg mooi beeld en een beetje duister. Ook tref je aan de andere kant van hem het landbouwmuseum maar dat vond ik niet echt interessant.

Daarna het park verder ingelopen. Heb het maar gewoon in een ronding helemaal doorgelopen en zo kwam ik langs een oud mooi versierd pand dat een kunsthal bleek te zijn. Eenmaal half rond te zijn tref je ook het verkeersmuseum waar prachtige ouderwetse locomotieven en werktuigen buiten staan. Als je het interessant vindt zeker bezichtigen maar het deed mij een beetje kinderlijk aan. Er is voor het museum namelijk een heel verkeerspark waar kinderen kunnen oefenen met verkeersborden e.d.

Ook tref je vlakbij het museum de Petofi hal. Hierin vindt je allemaal ouderwetse vliegtuigen die in de hal hangen en andere voertuigen uit de historie. Erg mooi om te zien en zeker een kijk waard. Dan ben je zo goed als rond en kom je weer terug bij de achterkant van de burcht. Normaal kijk je dan over de burchtvijver mooi tegen het slot aan. Echter lag deze momenteel droog door werkzaamheden. Dus maar snel door gegaan naar het gebouw daarnaast wat het tweede badhuis in Budapest is wat echt een naam heeft. Namelijk het Szechenyl badhuis. Dit is een echt Turks-Ottomaans badhuis en schijnt vele malen beter te zijn dan het Gellert. Ik heb overigens besloten geen badhuis te bezoeken omdat na een beetje googlen de meeste reviews zo slecht waren dat ik het niet aan durf.

Aan de overkant van het badhuis en het park ligt de dierentuin en dat is echt leuk om te bezoeken. Een kaartje kost omgerekend amper 7 euro en ik ga niet de hele dierentuin beschrijven maar een paar hoogtepunten zijn toch wel : in het kindergedeelte de caviastad. Een miniatuurdorp gebouwd waar ongeveer honderd cavia's vrolijk rond stappen. Ook de antieke draaimolen in het paviljoen is echt mooi om te zien en draait op de symphonieën van Listz. Wat ik ook echt leuk vind is dat je zo ontzettend dicht bij de meeste dieren in de buurt kan komen. Ieder stuk is opgedeeld in landenthema's en je kan bijvoorbeeld in Madagacar gewoon onder de maki's doorlopen. Ook mag je stukjes appel voeren en ze vinden het superleuk. In het Australische deel mag je gewoon tussen de kangaroes in lopen en dus is een leuk foto'tje samen met Skipper snel gemaakt. Ook zijn er baby kangaroes wat superlief is. Er is een flinke babyboom in 2013 geweest waardoor er bijna overal jonkies te zien zijn. Ook is het mooi dat je alle onderwaterdieren ook letterlijk onderwater kan volgen door tunnels.

Wat ik nu ook al drie dagen vergeet te vertellen en wat ik weer in de dierentuin tegen kwam is dit : als je hier bent, probeer de snack Vitez Kortos eens. Het is een soort holle koker brood die je in verschillende smaakjes kan krijgen zoals kaneel, vanille of kokos. Deze wordt op een soort deegroller geplaatst en boven houtskool gegaard. Echt heel erg lekker en het is een overblijfsel uit Transsylvanie. Dit kleine landje behoorde in de historie heel lang tot Hongarije toe en dus zijn de landen een beetje met elkaar opgemixt. Dit is een overblijfsel wat je hier in de stad overal vindt en ook duidelijk wordt aangeprezen als Transsylvaanse specialiteit. Echt proberen dus.

Nou en tijdens mijn bezoek aan de dierentuin was het inmiddels een complete wolkbreuk. Ik was dan ook toen ik klaar was in de dierentuin doorweekt en dus werd het tijd om terug te reizen en even in het hotel op te drogen en wat te eten.

Gelukkig klaarde het weer vanmiddag al heel snel op en was er eindelijk die warme zon weer. Vanmiddag had ik dan ook niks op de planning en ben ik gewoon lekker gaan rondzwerven. Ijsje eten en toch weer even de markthal in. Heb vandaag weer lekker braampjes gekocht. Verder lekker genoten van het zonnetje en niet teveel gedaan want mijn energiepeil begon aardig te zakken na 2 intensieve dagen hier. Weer helemaal bij gekomen dus en nu vanavond op naar de halve finale van nederland. Mijn tijd zit er al weer bijna op hier in Budapest aangezien ik morgenmiddag om twee uur weer een shuttlebus voor het hotel heb staan die mij weer richting luchthaven gaat brengen.

En dan mijn conclusie over Budapest. Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze keer voor de trip totaal geen enkele zin had om uberhaupt op reis te gaan. Natuurlijk komt dit een beetje doordat mijn gezondheid een beetje aan het kwakkelen is en ik me momenteel ook niet steeds helemaal fit voel. Daarom was het ook een vraagstuk of ik wel of niet moest gaan. Uiteindelijk toch de keuze gemaakt de gok wel te wagen en wat ben ik blij dat ik dat wel gedaan heb. Had me eigen wel voor me hoofd kunnen slaan als ik al dit moois had moeten missen. Ik zeg het geloof ik bij ieder tripje dat ik maak maar ook deze belandt weer in mijn top 3. Misschien wel door de intesiteit waarmee ik alles beleef. Maar Budapest is gewoon een heerlijke stad vol prachtige dingen en vooral genieten staat hier centraal. Ik kan uren besteden aan alles noteren wat dit land maakt tot wat het is maar ik zeg enkel wat men tegen mij ook zei : "Gewoon gaan en ontdekken" .

Ik dank iedereen weer voor het meelezen, de vele reacties en goede adviezen van ervaren Budapest-bezoekers. Uiteraard hoop ik dat ik je weer even heb meegenomen op reis in Budapest en ik hoop jullie over een paar weken allemaal weer te verwelkomen in mijn dagboek. Dan het hoofdstuk Venetië en omgeving.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!