markroseboom.reismee.nl

Het laatste reisverslag vanuit Indonesie

En hier is dan al weer het laatste stukje Indonesie wat ik zal delen met jullie. Het was een avontuur op zich en het voelde goed om al die mooie reacties te lezen. Het voelde een beetje alsof ik met mijn groep op reis was en daarachter aan nog een man of veertig meekeek door mijn ogen en alle mooie dingen zag die ik heb gezien.

Zo zijn deze uitrust dagen dan ook geschikt voor mij om alles nog eens te overdenken. Ik heb zoveel gedaan en gezien in zo'n kort tijdsbestek dat het goed is om bij ieder afzonderlijk onderwerp nog eens stil te staan en nogmaals te genieten van het moment. Dat lukt uiteraard prima op een strandbedje onder de palmbomen en een lekkere cocktail er naast.

Gisteravond zijn we bij de italiaan wezen eten. Ik had een overheerlijk tagliatelle met walnoten en champignons en het was echt genieten. Als toetje hebben we nog een pannenkoek met Nutella en vanille ijs genomen en dat hadden we beter niet kunnen doen. We hadden ons alletwee eigenlijk overeten en dus gingen we met een veel te volle buik weer naar buiten.

Als afzakkertje zijn we op het strand neergeploft bij een strandtentje waar een live band aan het zingen was. Ontzettend goed en dus ook heerlijk genoten. Toch waren we allebei op een gegeven moment zo moe dat we maar hebben besloten om het voor gezien te houden.

Vanochtend bij het ontbijt was het uiteraard commotie. Nederland heeft weer verloren op het EK en dat stemt de andere Nederlandse mensen die hier zijn niet vrolijk. Ik hoefde geen eens naar een uitslag te vragen want ze kwamen hem al vertellen aan de ontbijttafel. Heel jammer maar ik hoor ook dat het een beetje onze eigen schuld is.

De rest van de dag is er eigenlijk weinig te melden. We hebben afwisselend gezwommen, gezond, geslapen, gegeten en gedronken. Precies zoals je een goede strandvakantie dag hoort door te brengen. Heb lekker een boek gelezen en heel veel terug gedacht zoals ik al schreef. Af en toe merk je wel dat het opeens raar is niet meer in het gezelschap van de groep te zijn en je denkt zo nu en dan nog weleens iemand te zien lopen die je kent terwijl dat niet meer kan.

Vanavond gaan we nog lekker uit eten en wat drinken en dan is het klaar. Koffers inpakken en morgenochtend om 12 uur moeten we van de kamer. Om half vier 's middags worden we opgehaald en gaan we richting het vliegveld. We vliegen tegen 7 uur naar Kuala Lumpur terug en 5 minuten voor 12 zitten we weer in de vlucht terug naar amsterdam.

Het was dan ook een geweldig avontuur. Het was de reis waar ik heel lang van heb gedroomd en die werkelijkheid is geworden. Ik heb er meer uit kunnen halen dan ik voor mogelijk heb gehouden en het heeft me ook al mijn krachten gekost. Ik heb diep moeten gaan om door te zetten maar ik heb ook dingen gezien die mij mijn hele leven bij zullen blijven. Ik heb woorden gehoord die me veranderd hebben en ik heb wijsheden geleerd die me in het verdere leven zullen helpen.

We hebben meer dan 2000 kilometer gereisd en het begon allemaal in het bedompte en arme Jakarta, hier werd ik geconfronteerd met de armoede die deze wereld herbergt. Tussen Jakarta en Seminyak zit een lange reis waarin ik tussen rijstvelden heb gefietst, Becakstours heb gemaakt, de Green Canyon heb bevaren, de Bromo vulkaan heb beklommen, de Borobodur en de Prambaran tempels heb gezien, botanische tuinen heb doorlopen, met paard en wagen naar kamplungs gereden, treinreizen door de bergen heb gemaakt, dansshows heb mogen ervaren, de kunsten van dit land heb mogen aanschouwen, het heilige water heb mogen voelen, me eigen heb mogen kleden in de klederdracht en boven dat al heb ik een bezoek gebracht aan Ketut Liyer. Ik vergeet nog genoeg hoogtepunten en momenten maar ze zijn in mijn hoofd aannwezig. Ik neem een schat aan ervaringen mee terug en ik weet nu al dat ik ooit zal gaan terugkeren naar dit paradijs op aarde.

Maar voor nu is het goed en ga ik ook met een tevreden gevoel weer op reis terug naar al mijn lieve familie en vrienden die mij al deze dagen en weken hebben bijgestaan met al hun lieve reacties en gelukswensen. Naar alle lieve mensen waarmee ik deze reis heb gemaakt. Het heeft me goed gedaan en deze reis gemaakt tot wat hij is geworden. Dank daarvoor allen en hopelijk tot op een nieuw avontuur !

Reacties

Reacties

Marian

Lieve Mark, ik heb ook erg genoten van onze reis en jou als reisgenoot. Het was super om gezellig met je te kunnen kletsen, lachen en af en toe te plagen....haha. We hadden een bijzonder reisgezelschap.

Groetjes,
Marian

Ma

Je kan terug kijken op een prachtige reis en ik bedank je al kon ik dan niet in levende lijve mee ik heb toch van de reis genoten, zo mooi als jij alles omschreef, het voelde of ik er een beetje bij was.Ook bedankt namens Oma ze heeft genoten iedere keer weer als ik haar je verhalen per telefoon voorlas. Uiteraard ben ik ook weer heel blij om je zaterdag weer te zien, wij staan klaar op Schiphol om jou een warm welkom te geven in Nederland, ik wens je een behouden vlucht en
ik voel me trots dat ik jou moeder mag zijn :))

Fransje

Badankt voor je mooie reisverslag. Heb met veel plezier je verhalen gelezen en je foto's bekeken.
Een hele goede terug reis en tot gauw. Groetjes, xxx

jacqoline

lieverd dank je wel dat je ervaringen en belevenissen met je mochten delen.

Gert

Hoi Mark. Vanavond je hele verslag in 1 keer gelezen.
Het is weer prachtig geweest en je bent weer een stuk wijzer geworden in je leven!
Ik zie er naar uit dat je weer bij "ons" bent en ben benieuwd naar je verdere verhalen!

Ronald en Tiny Hop (klanten A.H.)

Wat een prachtig verslag Mark en wat heb je veel meegemaakt zowel mooie als minder mooie dingen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!