markroseboom.reismee.nl

Budapest reisverslag dag 2

Hallo lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Het is weer tijd voor verslag deel 2. Vandaag de eerste volle dag in Budapest aanwezig en het bevalt zeer goed. Een stad naar mijn hart nu al en het verrast me in vele opzichten. Vriendelijke mensen, schone straten, mooie gebouwen en een ontzettend handig openbaar vervoersnetwerk. Als je de tram met de metro combineert kun je bijna overal komen zonder al teveel te moeten lopen en dat is toch lekker op een dag als deze waarbij het kwik hier toch de 37 graden heeft bereikt. Het was dan ook soms even zweten maar het moois dat ik heb gezien maakte dat het dubbel en dwars goed.

Zo stond ik vanochtend om 8 uur op na een zeer lekker nachtje te hebben geslapen. Af en toe even wakker geworden en dan je eigen afvragen waar je bent, maar dan weet je het weer en kun je verder slapen. Het ontbijt in hotel Erszebet is zeer lekker en uitgebreid en dus heb ik op mijn gemakje lekker ontbeten. Rond een uur of kwart over negen ben ik dan ook bepakt op pad gegaan.

Mijn eerste doel was de Centrale Markthal die 2 straten van mijn hotel af ligt. Ik was er dus zo en eenmaal binnen is het een kijk waard. De één heeft er misschien helemaal niks mee maar mijn hartje gaat altijd sneller kloppen als ik alle verse waren uitgestald zie in mooie kraampjes. Het heeft veel weg van de Bocceria in Barcelona en beneden is het etensgedeelte, boven is meer het toeristische gedeelte. Leuk feitje is ook nog dat het echt bijna niks kost, als je een beetje goed onderhandelt heb je een kilo kersen voor een euro bijvoorbeeld. Heb er rustig op mijn gemakje rond gelopen en ik vrees dat ik hier de komende dagen nog even vaker in loop om of wat lekkers te halen, of gewoon lekker rond te neuzen. Ook een aanrader is het de Hongaarse Rétes, een soort appelgebak op zijn Hongaars.

Na de markthal te hebben verlaten ben ik de groene Vrijheidsbrug over gestoken naar de andere kant van de Donau en het begin van de Buda bergen. Het stadsgedeelte waar ik vandaan kom is dan ook Pest en het berggedeelte is dan ook Buda, samen vormen ze Budapest. Aan de voet van de andere kant van de brug tref je het Gellert badhuis wat ik waarschijnlijk woensdag nog even ga bezoeken om te ervaren hoe een echt Ottomaans badhuis is. Aan de voet van de berg of liever gezegd in de berg ligt een klein kappeletje genaamd Sziklakapolna. Dit kerkje kan je bezoeken alleen mag je er niet in filmen of fotograferen. Wel echt de moeite waard omdat het dus ook eigenlijk in een spelonk van de berg gebouwd is.

Daarna begon ik de helse klim richting het Vrijheidsbeeld boven op de berg. Met dit weer een flinke opgave maar gelukkig voor wie geen zin heeft om te klimmen, er is ook een handige trambaan de berg op. Ik koos er toch voor hem te voet te doen en de klim was best leuk. Door de bossen zie je leuke salamandertjes en vogeltjes op de berg en uiteindelijk kom je boven om de dame met de veer in de hand te treffen. Achter het beeld ligt de Citadella wat eigenlijk een oud fort is. Niet heel veel bij te doen en dus ook niet lang bij stil blijven staan. Handig is wel dat als je aan de andere kant van de berg weer afdaalt je meteen richting de volgende bestemming gaat. Namelijk het burchtkasteel en het Vissersbastion.

Na een wat makkelijker loopje omdat het nu bergafwaarts ging kwam ik dan ook aan bij het Burchtkasteel. Het Burcht kasteel doet nu dienst als de nationale Gallery van Hongarije welke helaas op maandag gesloten is. Ik reis hier later deze week dan ook nog naar terug als het weer wat slechter is. Het burchtkasteel is ook aan de buitenkant de moeite waard met de Mathiasfontein die refereert aan koning Mathias die het paleis bewoonde. Ook iets verderop vind je het beeld van de vogel Turul met het zwaard in de bek. Een Hongaars staatssymbool.

Eigenlijk praktisch naast het burchtkasteel ligt het Sandor paleis waar de staats president woont vandaag de dag. Iedere dag is er een ceremonie van de wisseling van de wacht en laat markje nou net de mazzel hebben om dat nog even mee te pikken. Het stelt niet veel voor maar toch even leuk om te zien. Vandaar uit ben ik rechtdoor gelopen waardoor je direct tegen de Mathias kathedraal aan loopt. Dit is echt een staaltje prachtwerk met de mooie geschubde daken en de witte torentjes. De Mathiaskerk is de kerk waar koning Mathias tot twee keer toe is getrouwd en waar hij nu dan ook ligt begraven. Je moet wel een intree kaartje kopen voor de kathedraal maar het is zeker de moeite waard. Een zeer kleurrijk geheel van binnen en prachtig bewerkt. Leuk is ook dat je naar boven kan om wat historische stukken te zien en een mooie kijk te hebben over de gehele kathedraal vanaf het balkon.

Eenmaal uit de kerk zit je eigenlijk direct bij het Vissersbastion. Dit mooie bouwwerk bestaat uit 7 torentjes die staan voor de zeven stammen die dit ooit verdedigden en uiteraard hier hun visje vingen. Het is echt leuk om even de verschillende gangetjes en trapjes te beklimmen en je krijgt meteen een sublieme kijk op Pest met de Donau. Ik kwam ook meteen in contact met een Canadese gepensioneerde die twee jaar in Hongarije had gewoond. Zij ging donderdag weer terug naar eigen land maar vond het leuk om even een praatje te maken in de schaduw van de gangen van het bastion.

Toen ik het bastion wel had gezien heb ik de trap naar beneden genomen om zo door de straatjes weer bij de Donau te komen. Ondertussen kom je nog een erg mooie synagoge tegen en ik vond het ook meteen een mooie pauze om lekker een broodje te nuttigen in het zonnetje aan de Donau.

Na een halfuurtje pauze ben ik de Kettingbrug overgestoken die wordt bwaakt door grote stenen leeuwen. Eenmaal weer in het Pest gedeelte ben ik langs het water richting het Parlementsgebouw gegaan. Na een paar minuten was ik er en de blik is adembenemend mooi. Het is het grootste Parlementsgebouw van Europa en het bevat op het Vaticaan na de grootste historische bibliotheek. Je zou denken dat het een paleis is maar niets is minder waar. Hier huist het parlement en ze zitten er mooi bij moet ik zeggen. Toen ik dan ook op het plein er voor liep bereikte ik dan ook meteen stadsdeel Leopoldstad. Dit is een apart stadsgedeelte waar veel banken e.d. zitten en dus ook het parlement.

Vanuit Leopoldstad is het dan ook maar een hopje richting de sint-Stefanus basiliek. Deze is zeer groot en erg de moeite waard. Intree geldt hier niet en ze vragen enkel een gift van 200 HUF wat neerkomt op amper een euro. De basiliek doet me veel denken aan de Sint Pieter alleen heeft deze kerk nog een leuk verhaaltje. Achterin de kerk kan je naar het heilige gedeelte waar je in een klein zilver huisje een heilige relikwie bewonderen. Namelijk de rechterhand van de 11-eeuwse koning Stefanus die de grondlegger van het land is. Na een oorlog waarin hij verongelukte werd zijn rechterhand ongeschonden gevonden op het slagveld en deze werd bewaard in een klein zilveren kistje dat nu te zien is in het huisje achter glas. Of het allemaal waar is ???

Vanuit de basiliek ben ik verder gelopen naar het stadshuis van Budapest maar dat is weinig aan. Niks bijzonders te zien en dus dezelfde straat maar door gelopen naar een volgend hoogtepunt wat ik echt wel leuk vond. Namelijk het begin van de Joodse wijk. Hier staat de Grote Synagoge en het Joods museum. Ook hier is een ticket voor nodig en deze eenmaal te hebben bemachtigd kon ik naar binnen. Je bent verplicht een klein keppeltje op te zetten die je krijgt bij betreding en dus kunnen jullie genieten van een foto van mij met keppeltje. De synagoge is wel echt een kijk waard. Je ziet er heel veel ottomaanse motieven en natuurlijke jodensterren maar het geheel doet oosters aan en is erg mooi. Verder is er een gedenktuin waar alle stenen van vermoorde joden uit de tweede wereldoorlog liggen. Ook is er nog een mooi monument van glas en een gedenkmuur waarop iedere overledene een klein kruikje heeft. Ook kan je in de catacomben van de synagoge mooie antieke stukken zien. Dit allemaal gezien te hebben heb ik mijn tocht vervolgd door de Joodse wijk waar je veel gezellige barretjes en restaurantjes vindt. Een leuke wijk om te zien en te ontdekken.

Van daar uit ben ik ook nog door het Erszebet park gelopen waar een soort groot waterbad is waar je lekker kan pootje baden en er is een mooi groot reuzenrad. het is beetje de boulevard van Budapest. Er was ook een soort van markt vol leuke kraampjes en dus zeker de moeite waard om te zien.

En zo liep het al weer tegen het eind van de middag en besloot ik eens terug te reizen richting hotel. Hier even lekker een uurtje gerust in de airco want het is echt heet op straat en daarna een lekker hapje gegeten in de stad. Nu moe maar voldaan dit verslag getypt en al mijn mooie foto's bekeken.

En na zoveel te hebben gedaan vraag je je misschien af, wat gaat ie nog meer doen. Nou het weer wordt wat minder en er kunnen buien komen dus daarmee rekening te hebben gehouden heb ik vandaag meer buiten gedaan en wordt het morgen meer binnen. Morgen wordt ook meer reizen omdat ik de dingen ga bezoeken die wat verderop liggen. Zo zal ik een bezoek brengen aan Margaretha eiland. Een klein eilandje in het midden van de Donau dat tussen Buda en Pest in ligt. Hier liggen verschillende kuuroorden maar ook prachtige tuinen en natuur.Zeker een kijkje waard dus. Ook zal ik morgen een bezoek brengen aan de opera en het huis van de Hongaarse fotografie ( tipje van Gert ) . Dan vervolg ik mijn trip verder nog met een bezoekje aan het nationaal Hongaars museum. Dan staat er voor woensdag het Stadspark met de dierentuin nog op de agenda, de Nationale Gallerij en misschien een bezoekje aan het badhuis. Kortom, nog genoeg te doen en te genieten. Ik geniet lekker hier mensen !

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!