markroseboom.reismee.nl

Reisverslag Indonesie dag 12

Vandaag is een hele bijzondere dag geworden. Bali heeft mij gegrepen en ik zal deze dag niet snel vergeten. Overigens voel ik me eigen vandaag ook erg goed en dat heeft er mede aan bijgedragen dat vandaag zo leuk en ontspannen was.

Vannacht heerlijk geslapen in mijn hemelbedje en ik had ook nog een grote hagedis op mijn balkondeuren geplakt zitten. Wel aan de buitenkant natuurlijk en daarom was het wel leuk om te zien. Ook een keer niet vroeg opstaan was een luxe en dus heerlijk geslapen tot 8 uur. Daarna rustig aangekleed en een heerlijke wandeling door de prachtige natuur gemaakt. Het lekkere is dat je zo de rijstvelden in kan lopen of bij de offertempeltjes kan gaan kijken. Heel mooi om te zien en ervaren.

Daarna een lekker luxe ontbijt naar binnen gewerkt en besproken wat we vandaag zouden gaan doen. We wilden allereerst naar een handlezer,voorspeller hoe je het dan ook wil noemen. De beroemde Ketut Liyer was geen optie werd ons verteld door de reisleider gisteren en dus hebben we in het hotel gevraagd of hun iets wisten. Nou ze wisten een hele goede en bekende en vervoer werd ook meteen geregeld.

Wij dus met 6 mensen om half tien op pad en het werd een ritje door allerlei kleine weggetjes. Op een gegeven moment stopten we voor een grote poort met prachtige beelden in een klein weggetje, helemaal afgelegen. Ik stap uit en zie een bord hangen van Ketut Liyer and family. We hadden allemaal even zoiets van : huh, is dit dan wel de echte ? Want er zijn er meer die Ketut heten. Maar de tuin binnen lopend en de stokoude man daar op zijn vertrouwde plekje voor het huis te zien zitten nam al mijn twijfel weg. Als je de film Eat, Pray, Love hebt gezien herken je hem meteen en ik was al blij voordat ik dan ook een ontmoeting had gehad.

Allereerst krijg je willekeurig een nummer, en dat nummer geeft aan wanneer je aan de beurt bent. Nu trok ik er nummer 14 uit en laat dat nou net mijn verjaardagsdatum zijn. Het begon dus al heel erg met toeval.

Dan is het wel even wachten want uiteraard is Ketut wel druk bezocht. Maar hij is ook zo gastvrij dat je zijn tuinen vol mooie papegaaien mag bekijken en een kijkje in zijn huistempel mag nemen. Ook kamg je met zijn honden spelen en de sfeer was dan ook heel gemoedelijk.

Echter was ik de laatste van het groepje en toen was ik dan eindelijk aan de beurt. Ik was best zenuwachtig want je weet niet wat hij gaat zeggen. Ik snel slippers uit en tegenover hem neergeknield. Hij begon meteen met een stortvloed aan gebrekkig engels. De man is heel komisch en iedere keer lig je in een deuk. Hij lacht zelf nog het hardst om zijn grappen en het maakt het heel ontspannen. Ook moet hij af en toe een Nederlands woord weten van je en als hij het kan uitspreken gaat hij weer verder.

Hij kijkt je ogen, neus, mond, oren en wangen na, daarna draai je om en kijkt hij je rug na en als laatste kijkt hij je knieën en voeten na. Nu vond ik de dingen die hij benoemde bij mij wel heel bijzonder en uiteraard zijn er ook een paar dingen prive maar hij wist zo al te benoemen dat mijn been gebroken was geweest. Nou dat klopte, maar het was nu weer sterk en goed genezen. Hij zag ook twee lijnen tussen mijn ogen die aangaven dat ik wijsheid en kracht in mijn hersenen had en al een ervaren en oude geest had. Ik had de gave om altijd van iets negatiefs of van een probleem iets goed te maken en daar altijd voor te streven. Ook had ik lijnen op mijn rug lopen die de lotusbloem vormden en dat duidde op het feit dat ik een mooie, schone geest had die openstond voor alle energieën om mij heen. Ik had ook een sterke bloedstroom door mijn lichaam die krachtig en gezond was. Daarnaast wordt ik oud en zal rijk zijn in welk opzicht dan ook. En ook waren al mijn organen in prima staat.

Ik heb echt met verbazing naar die man zitten luisteren. Het heeft iets heel bijzonders en heel unieks om dit gedaan te hebben. Hij heeft iets ontwapenends maar ook iets heel mystieks. Ik heb bij mediums zoals Derek Ogilvie altijd twijfels maar deze man komt gewoon puur over. Hij is niet beinvloed door media of andere middelen. Het moment na de reading heeft me dan ook wel iets bijzonders opgelet. Dingen om over na te denken en vooral heel veel positieve energie. Ik ben dan ook zo blij dat ketut toch op mijn pad is gekomen omdat ik dit ver voordat ik op deze reis ging al had bedacht te proberen. En nu ben ik zo bij het toeval bij hem terecht gekomen. Vreemd genoeg heeft hij me ook heel erg geraakt en dus is er een licht traantje weggeveegd. Bali is tot nu toe dan ook de bijzonderste plek op aarde tot nu toe.

Na Ketut zijn we per taxi door gereden naar het centrum van Ubud zelf. Hier hebben we heerlijk geluncht en luxe ijskoffie's gedronken met tapioca balletjes erin. Een soort zwarte, glibberige balletjes die heel vreemd smaken maar wel lekker.

Na het eten hebben we ons verspreidt en zijn we lekker gaan shoppen in de vele winkeltjes die Ubud heeft. Het is natuurlijk heerlijk kijken hier met alle kunst, beelden,batik etc. etc. Zo kwam ik dan ook in een houtsnijatelier waar ik bijna de hele middag heb besteed. De beste man vertelde me dat het een familiebedrijf was wat al 18 jaar bestond. Ik koos een beeldje uit wat ik wou dat door zijn vader van 74 was gesneden. Hij was zo trots dat ik dit koos omdat het werk van zijn vader bijna niet genomen werd door de local people of de toeristen. Velen vinden het te fijn en daarom had ik volgens hem een hele goede verfijnde smaak. NIet de blik van een toerist die enkel naar de standaard beelden kijkt maar meer op zoek is naar iets speciaals. De ziel van zijn vader zit in het werk en dus heb ik een goede keus gemaakt.

Het shoppen was heel erg leuk en je loopt ook constant langs de rand van het apenwoud. Overal zie je apen zitten of over je hoofd vliegen. Ze zitten in lantaarnpalen, op huizen, in bomen en ze zijn er dol op om de offerbakjes leeg te eten. Het was echt heel leuk om ze bezig te zien.

We hadden afgesproken om half vier weer terug te gaan naar het hotelmet zijn allen in een taxi en dat lukte dan ook prima. Daarna ben ik lekker het zwembad in gedoken en heb ik heerlijk een uurtje liggen dobberen aan de rijstvelden. Daarna lekker gedoucht en nu zit ik mijn verhaal te typen. Vanavond eten we wat later want het is vanavond tijd voor Nederlands voetbal. We kijken hier in het hotel en we zijn allemaal in oranje en dat wordt goed herkent door de bevolking hier ! Kortom, het wordt nog een leuke avond !

Bali is in alle opzichten mooier, nog vriendelijker en fascinerender. Er zit een heel groot verschil tussen Java en Bali. Allebei heeft het zijn schoonheid en charme maar mijn smaak gaat het meest naar Bali op dit moment.

Morgenochtend reizen we door naar het laatste en meteen luxeste hotel. Overdag gaan we nog naar een heilige tempel waar we onder de heilige bron gedoopt kunnen worden, we gaan naar een houtsnijatelier en een zilverwerkplaats. Eind van de middag komen we aan in Seminyak en daar is het de laatste dagen lekker vertoeven. Heerlijk strand met helderblauw water en luxe wachten op me. Ik heb er zin in !

Reacties

Reacties

Ma

Wat ben ik blij voor je dat je wens is uitgekomen dat je Ketut hebt mogen ontmoeten, schitterend :))

Ab

Gaaf mark ,dat je Ketut ontmoet hebt.
Zal zeker een bijzondere ervaring zijn geweest!

geniet van de rest van je vakantie :-)

jacqoline

wat een bijzondere dag.heel indrukwekkend.

Aty

Echt leuk voor je Mark dat je Ketut ontmoet hebt. fijn dat je weer opgeknapt bent. Geniet nog van de laatste week.
Groetjes

Mariejan

Het klinkt misschien raar maar ik wist dat je Ketut zou ontmoeten. Zie mijn reactie op je vorige verslag. Ik vind het dan ook geweldig voor je. Dit is een ervaring die je nooit zal vergeten! :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!