markroseboom.reismee.nl

Reisverslag Indonesie dag 11

En we zitten over de helft van de reis heen. Inmiddels ben ik op Bali aangekomen in het kunstenaarsdorpje Ubud en ik heb goede berichten want het lijkt er op dat de medicijnen aan slaan. Heb vandaag eindelijk een goede dag gehad en nu maar hopen dat we in de trend door blijven gaan. Wel is het gelukkig zo dat het programma hier op Bali flink omlaag geschroefd wordt en er dus veel vrije tijd komt.

Vanochtend om 6 uur was het dan ook weer vroeg paraat staan en de bus in om het laatste stukje Java door te reizen. Het was ongeveer 2,5 uur rijden voordat we in de haven arriveerden en van daar uit konden we meteen met bus en al op de ferry.

Het stukje naar Bali varen stelde weinig voor en we hebben even heerlijk op het dak gezeten in de zon. Als je Bali op afstand ziet naderen valt al meteen op dat je weer een volledig andere wereld betreed. Grote Boedha beelden herrijzen al aan de randen van het eiland en het beloofde veel goeds.

Weer van de ferry af, de bus in konden we onze reis vervolgen door Bali. Bali is geen groot eiland en in totaal 200 km breed, maar we moesten er wel 180 van rijden om in Ubud te komen vandaag. Het zou dus nog een lange rit worden. Echter beviel Bali mij meteen beter. Bali is een hindoeistisch eiland en ieder huis heeft zijn eigen offerruimte voor de poort staan en zijn eigen tempeltje in de tuin. Zo heb ik dan ook al honderden tempels voorbij zien komen vandaag. De echte grote tempels zijn verbluffend mooi om te zien. Iedereen kent vast de bekende Balinese betonnen beelden wel van de boedha's, Ganesha's en Shiva's en ze zijn hier in overvloed aangebracht in het landschap. Op iedere brug staan ter berscherming betonnen wachters en overal waar je kijkt zie je weer wat anders.

Alles is heel erg mooi afgewerkt en netjes. Een groot verschil met Java. Zo reden we het eerste stuk ook langs het nationaal natuurpark en het leuke is dat je tientallen apen langs de weg ziet zitten in de berm. Heel leuk om te kijken.

Tussen de middag hadden we lunch en hebben we de envelopjes voor de reisleider, bestuurder en bijrijder gegeven. We hebben onderling een bedrag bij elkaar verzameld als dank voor de goede zorgen. Sam heeft behoorlijk wat dingen moeten regelen die onverwacht kwamen en daqt uitstekend gedaan ook nog.

Na de lunch zijn we door gaan rijden naar het FOX kantoor op Bali. Eenmaal daar zaten we al op 8 uur in de bus rijden dus het was een flinke zit. Op het FOX kantoor hebben we de laatste groepsfoto geschoten met Sam en toen was het afscheid daar. Vanaf nu hebben we enkel nog een host die iedere dag langs komt en waar je optionele excursies bij kunt boeken en hij helpt ons zondag nog naar het laatste hotel. Tevens is hij zondag overdag nog onze gids aangezien we dan nog naar tempels, zilverwerk en houtsnijateliers gaan.

Ook hebben we een nieuwe bus en zijn we vertrokken naar Ubud. Dit was nog vijf kwartier rijden en onderweg kregen we onze vlucht en transferinfo voor volgende week alvast en de optionele excursies. Nu was ik eerst van plan nog olifant te gaan rijden en een kookcursus te nemen maar ik heb bij nader in zien toch besloten de laatste dagen enkel rust te nemen. Gewoon lekker met een cocktailtje aan het strand en af en toe even de stad in. De dagen gaan opschieten nu en het programma is zo druk geweest dat ik het wel lekker vind.

Vanavond tegen zessen waren we dan ook eindelijk in Ananda Cottages, ons nieuwe hotel. Dit is wel echt geweldig ! Je hebt een soort rieten blokhut met een prachtig hemelbed. Je hebt een balkon met ligbank en een balkon met tuinset en een mooie badkamer. Vanaf het balkon kijk ik op één van de twee zwembaden uit en daarachter liggen uitgestrekte rijstvelden. Kortom, beter kan je het hier niet treffen. De tuinen die om het complex heen liggen lijken een oosterse tempel en dit is echt vakantiegevoel. Morgen verlbijf ik hier de hele dag en dat is dus lekker !

Ook ga ik morgen even Ubud verkennen met een groepje. Het schijnt een heel leuk en mooi dorpje te zijn en het is slechts een kwartiertje lopen naar de stad. Ook heb ik nog geinformeerd naar een bezoek aan Ketut Liyer, een beroemde healer. Als je hoet boek of de film Eat, Pray, Love hebt gezien of gelezen zal je ongetwijfeld weten over wie ik het heb. Helaas heeft hij door deze bekendheid ook een wachtlijst van maanden gekregen en dus is het niet mogelijk.

Alles gaat dus goed en we gaan nu pas echt in relax modus, morgen meer verhalen over Ubud en alle prachtige dingen die Bali te bieden heeft.

Ma

Kijk dat zijn fijne berichten, nu lekker uitrusten en luieren aan het strand :))

Mariejan

Wat een hherlijk hotel hier kun je lekker even bij komen. Jammer van Ketut. Misschien kun je er langs lopen en in de rij gaan staan wie weet kom je toch nog aan de beurt :-) Er zijn vast nog wel heel wat mooi en leuke dingen te zien. Nou relax en geniet!!!!