markroseboom.reismee.nl

Reisverslag dag 6 Kopenhagen ( Kobenhavn)

En het is al weer dag 6 van de reis. Dag 2 in Kopenhagen en het is hier heerlijk. De zon schijnt volop en de temperatuur in de zon is 19 graden. Uit de zon in de wind is hij maar een graad of acht maar al met al prima te doen hoor ! Het was weer een dag van uitersten met alles wat vandaag hier in het mooie Kopenhagen weer heb gedaan. Ik heb vandaag spreekwoordelijk meer 'boven' de stad gelopen dan er in.

Maar hoe het allemaal begon........vanochtend om half acht werd ik wakker. Ik heb lekker geslapen alleen is het even wennen dat het hotel een eigen leven leidt en iets rumoeriger is. Daarbij moet ik nog steeds wennen aan het feit dat ik weer op normale tijd zit en dus niet meer een uur achteruit hoef te denken als ik contact met Nederland heb.

Ik ben eerst maar eens naar beneden gegaan en heb daar heerlijk ontbeten. Wat een uitgebreidt ontbijt hebben ze hier. Van salades tot aan vers fruit. Van smorrebrod tot aan de zoetste en smaakvolste bladerdeeghapjes. En raad eens.....bij ons is dat Letta toch in opkomst, die extra luchtig geklopte boter......nou hier kennen ze hem allang en het wordt volop gebruikt. Ook kan je met een kaassnijder je eigen kaas snijden en kortom....het is een goed ontbijt !

Na het ontbijt het ik de balans opgemaakt wat ik vandaag nu werkelijk ging doen. Ik wil nog weleens veranderlijk van aard zijn en aangezien ik gister al zoveel hotspots heb bezocht is het even goed kijken wat te doen. Maar het plan bleef onveranderd en eerst ben ik richting de wijk Christianshavn gegaan om de de Christianskerk te bekijken en daarna op weg te gaan richting de Von Frelsers torv. Dit is een 35 meter hoge kerktoren die je kan beklimmen. Nu is er alleen één klein detail, het merendeel van de trap loopt buiten om de toren heen. Dit kan je al vanaf ver zien dat de trap om het dak van de toren heen loopt.

Nou zij ik mezelf weer niet zijn als ik die uitdaging niet aan zou gaan en dus ben ik er naar toe gegaan. Als je het wilt doen kost het je wel 25 kronen, wat neerkomt op ongeveer 2,5 euro. Je mag al meteen beginnen met het oplopen van zo'n 20 houten trappen. Als je dat heb gedaan moet je je eigen langs een paar houten balken wurmen om vervolgens in een kleine ruimte te komen waar drie enorme kerkklokken hangen. Je kan het hele mechanisme bekijken en ze luidden dan ook om het halfuur. Oorverdovend om mee te maken als je er naast staat overigens. Maar dan wordt je klim nog leuker, je moet door hele kleine ruimtes allerlei bochtige, kleine houten trapjes op. Vooral het laatste trapje is erg zwaar. Je staat nog op de trap als je met je snufferd voor twee kleine luikjes staat en deze open makend kan je het middenbalkon rond de toren opstappen. Dit is aan de ene kant een bevrijding om uit het claustrofobische trappenhuis te raken, maar aan de andere kant krijg je spontaan zeebenen als je over de reling kijkt en ziet hoe hoog je al zit en hoe een dun relinkje er voor je zit. Toch ben je er dan nog niet en dan begin je pas aan je klim buitenom de toren. Je moet nog een aantal trapjes op en dan ben je eindelijk op de top. Je bent kapot,gesloopd, week in je benen en je durft amper te kijken, maar het uitzicht over heel Kopenhagen is adembenemend mooi om te zien. Echt ongelooflijk mooi om van haven tot aan de andere kant van de zee te kunnen kijken. Dit maakt eigenlijk alles weer goed.

Helaas als je bent uitgekeken mag je de hele klim weer naar beneden terug maken op dezelfde manier. Dit is erg uitkijken want je schiet snel van een houten trede af. Gelukkig zonder enkele kleerscheuren er uit gekomen.

Na die kick te hebben verwerkt was ik van plan om op mijn volgende doel af te gaan. Ik wou naar het pretpark Tivoli. Dit is iets wat in iedere reisgids wordt aanbevolen en dus moest ik het maar doen he. Ik dus op weg en na een halfuurtje lopen was ik er al. Ik stond helaas alleen wel aan de achterkant van het park en dus kostte het me nog een kwartier om er omheen te komen naar de hoofdingang. Eenmaal binnen val je meteen binnen een soort van sprookjeswereld. Er zijn zeg maar verschillende settings in het park en het is echt de moeite waard om het te gaan bekijken. Zo kwam ik als eerste terecht in het H. C Andersen gedeelte waarin alles op zijn sprookjes zijn gebaseerd. Ook zit er een leuke attractie in waarbij je in een soort karretje gaat zitten en door al zijn bekende sprookjes heen wordt gereden. Deze is gratis en heb ik dus ook gedaan. Voelde me eigen weer even een kind van vijf maar was harstikke leuk en mooi gemaakt. Overigens is er een aparte manier om in dit pretpark attracties te bezoeken. Je kan bij iedere attractie of een eenmalig kaartje kopen wat omgerekend zeg maar een kwartje kost, dan kan je hem eenmaal bezoeken. Ook kan je een attractiekaart kopen voor omgerekend 20 euro en en dan kan je overal net zo vaak in als jezelf wilt. Op zich slim bedacht als je weet dat je niet overal in wil of kan.

Na het H.C Andersen gedeelte kom je in het chinese gedeelte terecht. Dit is werkelijk prachtig gemaakt. Grote pagodes, een kleine chinese muur, bonsaibomen, japanse kersenbloesem, een koivijver en feng shui tuinen maken alles helemaal af. Ook zit in dit gedeelte de befaamde zweefmolen die je 15 meter de lucht in brengt, maar deze heb ik maar even overgeslagen. Na het chinese gedeelte kom je in de Arabische gedeeltes waarin diverse invloeden vanuit het oosten zijn verwerkt. Deze hoek is niet zo groot en ook niet zo interessant om te bekijken. Als je verder loopt kom je langs prachtige grote fonteinen met werkelijk prachtig aangelegde tuinen en er loopt zelfs een volwaardig tuinteam rond om alles te onderhouden.

In de koivijver ligt een mooi piratenschip te pronken en verderop is het Chinese pauwentheater te vinden waarin iedere dag 3 keer een voorstelling wordt opgevoerd. Leuk om te weten is dat koningin Margarethe de decors maakt en ontwerpt voor alle opera's die hier worden gespeeld. Achter het theater ligt een ander podium waar live bands spelen en tegenover het theater ligt een soort van mini taj mahal. Heel mooi om te zien en heel vakkundig gemaakt. Wat ook leuk is om te weten is dat overal in het park mishandelde dieren zijn uitgelaten en vrij in het park kunnen leven. Zo lopen er twee pauwen bij het pauwentheater, diverse eenden die een poot missen. Violleres vol met zangvogels en ook heb ik nog wat konijntjes gezien.

Zoals je kan begrijpen heb ik in het park zeker wel drie uur vertoefd en ook heb ik er gegeten. Ik heb gekozen voor de Deense hotdog. Dit samen met patat en een cola voor omgerekend 4 euro is niet gek duur. Het smaakte prima en er is iets nog heel grappigs aan eten en drinken in Tivoli. Je krijgt een hard plastic beker met drinken. Deze kan je meenemen en in het hele park net zo vaak navullen met frisdranken als je zelf wilt. Wat echter wel wordt verwacht is dat als je klaar bent met je beker je hem naar een automaat brengt die door het hele park te vinden zijn en hem daar in levert. Vervolgens krijg je een 5 kronenmuntstuk terug van de automaat die je ook als borg heb betaald. Ik vond het een leuke manier om toch verantwoord met het afval om te gaan !

Na Tivoli uit te zijn ben ik richting de Stroget gegaan, je weet wel die drukke winkelstraat waar ik al eerder over vertelde. Hier heb ik even lekker rondgedwaald en zo werd ik ook nog aangenaam vermaakt door vele straatmuzikanten en artiesten. Vuurspuwers, zangers, jongleurs, acrobaten etc. Je vindt het hier allemaal. Over de Stroget lopende kwam ik ook nog langs de Vor Frue Kirke en deze was open en dus ben ik er effe ingelopen. Waarom niet als je er toch bent ? Een erg mooie kerk van binnen en je mocht er zelfs foto's maken !

Na deze te hebben bezocht ben ik nog wat door de straatjes gaan dwalen en zo kwam ik uit bij de Runde tarn. Dit is een enorme grote toren die vroeger in 1632 diende als uitkijkpost en astronomisch zichtpunt voor de wetenschappers. Voor 20 kronen kan je hem beklimmen en dat heb ik uiteraard nog even gedaan. Het grappige aan deze toren is dat er een geen treden in zitten maar het is gewoon een steile weg van klinkers die 7,5 keer om de as van de toren heen draait en je naar boven voert. Zo is zelfs in 1905 al een keer een auto naar boven gereden. Tijdens je klim kom je het toilet tegen dat vroeger dienst deed, je kan de steunbalken en de oude zolder van de kerk die er naast ligt bekijken en je kan de sterrenkaart bekijken die in de muur is gebeiteld.

Als je dan toch weer 240 meter heb beklommen, sta je weer 23 meter boven Kopenhagen en heb je wederom een prachtig uitzicht. Dan is het ook mazzel dat het zo lekker weer is momenteel want dat maakt het helemaal mooi. Ik heb een tijdje rondgekeken en ben toen weer naar beneden gegaan. Vanuit de toren kan je ook meteen door naar de Trinitatis kirke en deze heb ik dus ook nog maar meteen even meegepakt. Een mooie kerk om te zien en even rond te lopen.

Daarna besloot ik weer richting Stroget te gaan om nog even te gaan souveniershoppen, ik wil toch de traditie in stand houden dat ik van ieder land dat ik heb bezocht een koffiemok mee naar huis neem. Dat lukt nog steeds ! Ook liep het tegen etenstijd en dus besloot ik vandaag voor de woktent te kiezen. Voor ongeveer 5 euro krijg je een bak vol bami, 4 mini loempias, gefrituurde kip en zoetzuur rundvlees. Ik had er een flinke hap aan en het was uitstekend te eten ! Voor herhaling vatbaar dus !

Na het eten was ik de drukte wel een beetje zat en heb ik besloten richting hotel te gaan. En je raadt het al, daar ben ik nu dus weer mijn verslag aan het schrijven en de plannen voor morgen aan het uitzetten. Morgen ga ik richting Frederiksberg wat een oude wijk van Kopenhagen is. Hier ligt een heel groot park met een prachtig slot. Ook is de dierentuin van Kopenhagen hier gevestigd al denk ik niet dat ik die ga bezoeken. Ook ga ik de Norreport route nog lopen die 2,5 km lang is maar zeker de moeite waard is om te doen. Deze route brengt je langs allerlei oude barretjes waarvan er één beroemd is vanwege een oud fietsframe dat dienst doet als uithangbord. Ook leidt de route je naar de begraafplaats van Kopenhagen waar het graf van hans Christian Andersen ligt. Dat schijnt heel bijzonder te zijn omdat het graf naar één van zijn sprookjes is vervormd. En tjah.....blijf gefascineerd door begraafplaatsen he !haha

Dus tot zover wens ik jullie een fijne avond en jullie horen mij morgen weer !

Reacties

Reacties

Ma

Wat een geweldig verhaal weer, oma is weer voorgelezen, die jongen ziet toch veel zei ze :))
En zo genieten we allemaal mee van jou reis !

Mariejan

Je hebt weer veel gezien vandaag. Erg leuk. Ben nu al benieuwd hoe het slot zal zijn. Wil zelf op trips ook graag kastelen bekijken. Enne ik kijk ook graag op de begraafplaatsen hoor. Geniet ze!

Gert

Hoi Mark,
Het is de bedoeling dat je uitrust in de vakantie...........
In het tempo waarin jij alles bezoekt gaat dit nooit lukken.

Nog veel plezier de koemnde dagen!

Mark

Ha die Gert,

Hahahaha ja nu leer je Mark op vakantie kennen ! Ik probeer altijd zoveel mogelijk eruit te halen wat er in zit, vindt het altijd jammer als ik thuis ben en nog iets tegen kom waarvan ik zeg....dat had ik ook willen zien of doen ! Maar heb energie voor tien dus dat komt helemaal goed ! Leuk dat je me nog steeds volgt !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!