markroseboom.reismee.nl

Reisverslag dag 2 Tallin ( of eigenlijk Helsinki )

Zo ik zit er weer klaar voor om mijn belevenissen van vandaag te verwoorden. Ben net terug op de hotelkamer en het weer buiten begint guur te worden met een mengeling van regen en sneeuw, en dat terwijl de ochtend hier in Tallinn zo strak blauw en vol zon begon.

Vannacht heb ik dan ook heerlijk geslapen, de wekker ging om half zeven en ik moest wel even bijkomen. Ik loop natuurlijk een uur voor en dus was het eigenlijk half zes. Maar ja, het ontbijt is vrij vroeg hier dus je moet er wel uit. En daarbij had ik grootse plannen voor vandaag want ik zou de rest van Tallinn gaan verkennen.

Maar eerst even lekker ontbeten en het ontbrak weer aan niks. Van vers fruit tot verse broodjes, omelet, worstjes, pancakes etc. je kon het weer zo gek niet op noemen of het was er. Na een goede bodem te hebben gelegd om kwart voor acht vertrokken richting de haven. Dat is zeker een halfuur lopen vanaf het hotel en dus wou ik vroeg vertrekken.

Als je richting de haven loopt, loop je eigenlijk door het Toompuiestee park van waar je de prachtige ouderwetse stadsmuur nog beter kunt bezichtigen. Een prachtig park vol oude bomen en een mooie vijver die aan de voet van de oude muur ligt. Ook kom je langs het treinstation waar een mooie ouderwetse locomotief staat opgesteld. Achter de muur zie je een enorme kerktoren verschijnen waarvan je je eigen afvraagt wat die daar doet aannemende dat het helemaal volgebouwd is met oude huisjes achter de stadsmuren. Ik dus nieuwsgierig en er op af. Al snel kom je in een netwerk van kleine straatjes die je naar de prachtige Oliviste kirik brengen. Deze staat dan ook letterlijk tussen de huizen ingebouwd. Ook heb ik me eigen voorgenomen de komende dagen nog even de kleine, hobbelige steegjes achter de muren te bezoeken want deze zijn erg mooi, maar voor nu had ik haast en wilde ik naar de haven.

Als je automatisch de stadsmuur volgt kom je vanzelf bij de Suur Rannavarav, wat de zeepoort betekent. Dit is een ouderwetse poort die de stad sluit van de weg naar de haven, of port zoals ze hier zeggen. Ik eronder gelopen en richting de Linnahall gelopen. Dit is een oud stenen bouwwerk dat letterlijk in zee ligt en alleen nog wordt gebruikt voor feesten en festivals. Het ziet er niet uit maar als je de ruine beklimt heb je wel een prachtig uitzicht over de stad en de zee. Overigens is het goed te merken dat er feesten worden gehouden aangezien er op ieder stuk steen wel drie bierflessen kapot geslagen lagen.

Daar eenmaal klaar schoot me opeens te binnen dat ik vlak bij de gate was waarvan de ferry naar Helsinki vertrekt. Ik was eigenlijk niet van plan om het vandaag te doen maar het was nog vroeg en ik was er toch....dus wat dacht Mark....precies....ik ga het gewoon doen. Ik dus doorgelopen en na een klein kwartiertje stond ik in de terminal en voor het loket om te vragen wanneer de volgende ferry zou vertrekken. Dat bleek om half vijf vanmiddag te zijn en dat ging hem dus niet worden. Ik zag het dus al niet gebeuren en ik weer naar buiten en op de terugweg naar de stad. Tot dat me opeens te binnen schoot dat ik op internet had gelezen dat in terminal D om de 2 uur ferry's vertrokken richting Helsinki. En ik was net in terminal A. Ik dus de borden nakijken en het bleek een behoorlijk stuk omlopen naar D, maar het kon me niet schelen, ik was nu toch al zover dat ik maar ben gaan lopen.

Dat heeft me nog wel een halfuur gekost maar uiteindelijk was ik bij terminal D en ja hoor, zat goed ! Kom om 11:00 met de volgende vaart mee en 's middags kon ik om half zes weer terug als ik wou. Ik dus gedaan en het was nog even wachten en dus wat zitten loeren door de ramen. Ik zag een gigantisch cruiseschip liggen maar had niet de gedachte dat dat de ferry zou zijn die ik moest hebben.

Toch toen ik om kwart over tien moest boarden kreeg ik ongelijk want het was wel degelijk de ferry. Een gigantisch schip dat zeven verdiepingen heeft en toen ik eenmaal binnen was kwam ik er achter dat er zelfs een restaurant, supermarkt, parfumerie en gameroom in zat. Dat werd dus een ontspannen vaart. De tocht naar Helsinki duurt 2 uur maar je merkt er weinig van omdat er genoeg afleiding is. Heb even wat geluncht in het restaurant en vol bewondering gekeken hoe de Esten één voor één met een karretje afgeladen met pakken bier of vodka de supermarkt uit komen zetten. Ze kunnen op het schip de alcohol taxfree kopen en dus scheelt het behoorlijk. Maar het is wel een gek gezicht.

Ook kan je op het achterdek van het schip waar je weliswaar bijna afwaait maar het is wel leuk om even te zien. Al na anderhalf uur zie je Helsinki in zicht komen en voor ik het wist was ik er eigenlijk. En na de hele route door de terminal te hebben afgelegd sta je opeens buiten en ik ga er niet over liegen........ik wist me eigen echt geen raad waar ik naar toe moest of wat ik moest doen. Maar goed...even goed gekeken en zag al snel bordjes met pijlen staan naar de metro. Wat ze er niet bijvertellen is dat je dik een halfuur moet lopen naar het dichtsbijzijnde metrostation en dat je over een groot bouwterrein wordt geleidt. Maar ik heb het gevonden en snel een dagkaart gekocht en een plattegrondje van de stad opgezocht.

De metro ging supervlot en ik heb even snel gekeken wat de beste halte was om er uit te gaan zodat ik wat bezienswaardigheden kon zien in een korte tijd. Ik besloot de halte bij het Centraal station te nemen en eenmaal weer boven de grond is het even wennen. Ik kon goed merken dat ik opeens weer in een ander land stond, de bevolking is anders, de omgeving is toch weer anders en je hoort opeens weer een andere taal om je heen.

Maar goed, geen tijd te verliezen en ik op pad. Eerst het stationsplein overgebanjerd op zoek naar de grootste bezienswaardigheid van Helsinki, de Sentori kathedraal. Na een tijdje lopen kwam ik opeens bij het Hilton uit en op een ander plein en ik zag al snel dat ik veel te ver was doorgelopen. Ik dus weer de metro in en teruggereist naar de halte van het station en weer opnieuw geprobeerd. Deze keer goed naar de kaart gekeken en het ging in één keer goed ! Ik kwam al snel op het Sentori plein uit waar de werkelijk adembenemende kathedraal staat te stralen. Een prachtig plein ligt er voor en ook zag ik wat souvenierwinkeltjes. Ik dus snel ingehopt maar ik kwam er ook weer zo snel uit. De gemiddelde prijs voor een lullig sleutelhangertje is 10 euro en dus zijn de souveniers niet betaalbaar. Ik heb dan ook niks gekocht.

Wel mijn pad snel vervolgt want ik was in de buurt van de volgende bezienswaardigheid, de Uspensky kathedraal die letterlijk tegen een berg is opgebouwd. Deze is wederom ook prachtig om te zien maar ondat ik niet zo heel veel tijd had moest ik snel door. Zo stuitte ik dan ook direct op het paleis van Helsinki met mooie wachten voor de poort en een prachtig balkon vol met narcissen. Ook kwam ik uit in de haven van waar mijn cruiseschip nog te zien was. Inmiddels liep het al weer tegen drieën en het leek me verstandig weer op weg te gaan richting metro omdat ik natuurlijk wel weer op tijd terug moest zijn bij de boot. Ik ben via de grote winkelstraat van Helsinki terug gelopen, alle grote merken zijn vertegenwoordigd met een winkel en hem doorgelopen te hebben kwam ik weer uit bij het centraal station.

Toen bedacht ik me eigen dat ik precies op etenstijd op de boot zou zitten en dus nog maar even de supermarkt ingehopt voor wat broodjes e.d. En daar leer je de aard van de Finse bevolking kennen. Het is een merkwaardig volkje. Als je namelijk de supermarkt inloopt zie je een stuk of twintig gokkasten op rij staan die druk bemand zijn door huisvrouwen die staan te gokken. Verders houden ze er van om de meeste gekke haarkleuren, piercings of kapsels te hebben en echt bepaald vriendelijk of gastvrij wil ik ze ook niet noemen. Maar dat geeft niet, je komt toch bijna niet in conversatie met een Fin.

Mijn boodschappen binnen hebbende ben ik met de metro teruggereist naar de halte die ik moest hebben, daar heb ik bij de Mc Donalds nog even een big macje naar binnen gewerkt en toen kon ik weer terug. Gelukkig was ik wel zo slim om zelf een betere weg te zoeken en dus liep ik nu op mijn gemakje een kortere en tenminste geasfalteerd voetpad terug naar de haven. Ik was binnen 20 minuten terug en daar moest ik nog even wachten op de boot.

Om vijf uur kon ik weer boarden en om half zes begon de terugvaart. In de tussentijd zag je op zee de wolken al donkerder worden en het weer omslaan en eenmaal weer in Tallinn om half acht was het er niet beter op. Toch maar besloten om terug te lopen naar het hotel wat nog een best stukje is, maar gelukkig begin ik de straten te kennen en zo heb ik een zeer sterk verkorte route door de straatjes terug kunnen vinden en was ik dus vrij snel weer in het hotel.

En nu gaan de voetjes lekker omhoog want heb geen kuiten meer over van al die bergen bewandelen. Ook zijn mijn enkel behoorlijk dik en dus verdienen ze wel weer wat rust. Morgen ga ik naar Pirita, dit houdt in dat ik op de proef gesteld wordt met het bussennetwerk van Tallinn. Ik moet wel want dit is niet te lopen aangezien het 6 km buiten de stad ligt. Pirita is een beschermd natuurgebied waar de oude nonnenkloosters liggen, de botanische tuinen van Tallinn, de recreatiestranden en de begraafplaats waar vele beroemde Esten begraven liggen. Wel zal ik het morgen proberen wat rustiger aan te doen anders wil ik te veel in een te korte tijd. Ik heb woensdag ook nog om de laatste puntjes op de i te zetten en dus is er geen haast geboden.

Voor nu wens ik jullie nog een prettige avond en ik heb nieuwe foto's toegevoegd aan het Tallinn album en het Helsinki fotoalbum is natuurlijk nieuw !

Reacties

Reacties

Lisette

Wat leuk allemaal zeg!!! JIj zoekt ook alles op he ;-)
Je hebt al een hoop gezien als ik het zo allemaal lees. Maar wees zuinig op je zelf (enkel, been)

Mooi he zo'n Ferry echt gigantisch en wat je zegt veel mensen gaan daarheen alleen al om drank te kopen omdat het in hun eigen land duur is.

mmar ik wacht weer met spanning af op je volgende verhaal.

Veel plezier en geniet ervan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!