markroseboom.reismee.nl

Reisverslag IJsland dag 1 ( 21-4-2011)

Hallo allemaal,

En zoals beloofd, hier is dan reisverslagje nummer één. De internet verbinding is perfect hier dus het zit allemaal mee !

Vanochtend vertrok ik vanuit Ede naar het station om met de trein naar Schiphol te gaan. Natuurlijk is het altijd weer even moeilijk als je de trein instapt, wetende iedereen achter te laten die je lief is en bekend. Je vertrekt toch naar een uithoek van de wereld waarvan je dan nog niet weet hoe deze er uit ziet en of je je eigen alleen zal kunnen redden daar. Natuurlijk heb ik inmiddels de nodige reiservaring en na 10 minuten op weg te zijn ben je dat gevoel al weer kwijt en komen de gezonde zenuwen en spanningen voor de reis die je gaat maken.

Met de trein was ik binnen een uurtje op Schiphol, waar ik direct mijn bagage kon droppen, door de douane en rustig wachten bij de gate onder het genot van wat te drinken en te eten. Na anderhalf uur wachten kwam dan toch een inmens groot vliegtuig van Icelandair voorrijden en je vraagt je dan serieus af of dit het vliegtuig is wat je moet hebben. ( zeker gezien de kleine hoeveelheid mensen die klaar staan voor deze vlucht. ) Toch was het zeker de goede en toen ik eenmaal kon boarden kwamen mijn stoutste dromen uit. Ik zocht mijn stoel in het vliegtuig op en kwam tot de ontdekking dat ik een zeer luxe, leren, ruime plek voor mij alleen had. Inclusief kussentje, deken, dvdscherm met touchscreen en een voetpedaaltje.( zeker handig voor de kleine dames onder ons....zal geen namen noemen hé Diksje en mams )

De vlucht was dan ook hemels ! Ik vloog in een boeing 757 en kon net zo makkelijk zitten als dat je maar wilt. Op het dvd scherm voor je in de stoel kan je kiezen uit 12 bioscoopfilms, 4 t'v-series, een indruk van ijsland, 6 soorten muziek en een live vluchtschema waarop je precies kan volgen hoe lang je vlucht nog duurt, hoever het nog is en waar je je eigenlijk bevindt. Dat heb ik natuurlijk zitten volgen ondanks dat ik bijna een heel boek heb uitgelezen op mn e-reader tijdens de vlucht. Ik kreeg ook nog een verassing ! Omdat vandaag de lente begint trakteerde Icelandair op ijsjes, voor hun waarschijnlijk heel normaal, maar ik vindt ijs toch niet de leukste verassing als je weet dat het aan de grond zo'n min één is. Maar goed, je slaat het niet af en het was best te doen.

Eenmaal na de landing sta je op vliegveld Keflavik, precies op het laatste stukje Ijsland langs de zee, als je door het vliegtuigraampje naar buiten kijkt heb je het gevoel dat je aankomt op een uitgestorven vlakte waar niemand meer leeft. Het vliegveld is ook niet zo heel groot, maar wel superluxe van binnen ingericht. Dat blijkt ook wel bij de bagage ophalen want binnen 5 minuten had ik mijn koffer terug. Die hebbende heb ik natuurlijk eerst eens mijn winterjas en handschoenen aangetrokken want die heb je echt nodig hoor. Meteen door naar het ticketbureau om mijn elektronische voucher om te wisselen voor buskaartje en de excursie tickets. Dat was zo gepiept en dan loop je meteen door naar de bus die buiten staat te wachten. Wat je echter niet verwacht is dat zodra je buiten komt je in een ware orkaan van wind terecht komt en je moet veel kracht zetten om op je voeten te blijven staan. De koffer wordt netjes in de bus gezet voor je en je kan naar binnen om op weg te gaan naar Reykjavik. Wat een leuke bijkomstigheid was, was dat de bus merendeel met Nederlanders was gevuld !

Als je op weg gaat met de Flybus, vertellen ze je in de bus dat de weg naar Reykjavik maar liefst 45 minuten duurt en je gaat eerst zo'n 50 km over een vulkanisch landschap. Dat merk je ook snel genoeg, de omgeving is woest, rauw en echte natuur. Overal zie je grote steenpartijen met mos, scheuren in de aarde en gele korsten van het zwavel. Een heel apart gezicht om te zien. Je voelt ondertussen de bus alle kanten op zwieberen van de wind en je komt om de zoveel meter standbeelden tegen van mensen die zijn gevormd uit natuurlijke steenpartijen. Af en toe zie je ergens een huisje staan of een schuurtje, maar veel stelt het niet voor.

Het duurt een hele poos voordat je echt het gevoel krijgt in de bewoonde wereld te komen, natuurlijk is de natuur prachtig om te zien maar een beetje leven om je heen is ook wel fijn. Net in Reykjavik wordt je op het busstation afgeleverd en krijg je te horen of je moet overstappen naar een kleinere bus of dat je mag lbijven zitten, afhankelijk van je hotel. Ik moet eruit en wordt overgeheveld naar een andere bus. Die rijdt me vervolgens de stad in en gelukkig is het een kort ritje en ben ik als tweede aan de beurt om bij mijn hotel uit te stappen.

Midden in een kleine, oude straat zit hotel fron en ik moet zeggen dat de service erg goed is. Ik zit op de tweede verdieping in een appartement dat achter de voorkant vn het hotel ligt, en de kamer is goed. Natuurlijk kan ik niet wachten om de stad in te trekken en dus begeef ik me meteen weer de straat op om te gaan ontdekken. Gelukkig is het droog en waait het enkel heel hard, maar dat is niet zo erg. Ik tref het want in mijn straat zitten allerlei leuke winkeltjes en prulletjes. Een gezellig straatje om uit te lopen en dat heb ik dan ook gedaan. Meteen toeristische trekpleister nr. 1 gezien, the mayor house. Oftewel het huis van de burgemeester die daar 40 jaar geleden woonde. Na wat rondstruinen door straten een supermarkt gevonden die 24 uur per dag open is en zowaar het gehele assortiment Euroshopper verkoopt !

Als ik weer terug loop naar de winkelstraten zie ik in de verte op de berg de alom bekende kathedraal van Reykjavik liggen. Een architectisch hoogstandje en erg mooi om te zien. Ben er naar toe gelopen en heb hem even van binnen bekenen en van buiten en meteen doorgelopen naar de haven. Daar een heel bekend monument gezien ( vraag me niet hoe het heet ) en even gepraat met een Russisch echtpaar. Zij wilden graag een foto voor de zee en ik ook, dus we hebben elkaar even mooi gefotografeerd. De wind was wel vreselijk sterk bij de zee en je moest goed balanceren om op twee voeten te blijven staan.

Dat betekent dus dat toeristische trekpleister 2 en 3 ook al zijn bekeken en ondertussen heb ik natuurlijk ook nog alle souvenierwinkels afgestruind en al wat leuke spullen gekocht. IJsland is zeker wel duur aangezien ik 22.000 kronen bij me had en die in een goede drie uur zijn gehalveerd. Het geeft niks want ik heb altijd nog mijn creditcard en zo duur is de kroon niet, het is enkel dat alles vrij prijzig is.

Zojuist lekker in het restaurant van het hotel gegeten wat een mexicaans restaurant is. Dat is prima te doen want voor een tientje heb je een bord vol eten van goede kwaliteit. Honger had ik wel want het was hier zeven uur dat ik at, terwijl het bij jullie dan al negen uur is. En ik had vanaf vanmiddag 12 uur niks meer op. Nu heb ik eerst even de tijd genomen om dit verslagje te schrijven want ook dat is erg leuk. Een beetje gedachten en ervaringen neertypen is altijd erg ontspannend na zo'n hectische dag.

Ik heb nog even contact gehad met de receptie over mijn walvissenexcursie op de boot die voor morgenmiddag staat gepland, die blijft onzeker. Door de harde wind is er vandaag ook geen boot gegaan omdat je anders zeeziek wordt. Morgenochtend om 8 uur bellen ze voor me of hij doorgaat, en zo niet heb ik nog geen flauw idee wat ze gaan regelen. Wel zei ze dat ze dan bekijken of de boot niet uit een andere haven kan vertrekken die in rustiger vaarwater ligt. Afwachten dus, maar jullie zullen het morgen horen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!