markroseboom.reismee.nl

Reisverslag Parijs dag 2 ( 15-05-2010 )

hoi allemaal ,

En hier dan al weer het laatste verslag van onze belevenissen in Parijs ! Wat een dag hebben we weer gehad en niet te vergeten wat een weer ! Heerlijk zonnetje en de temperatuur ligt rond de 23 graden . Werkelijk geweldig zoals het allemaal meewerkt dit weekend ! En morgen is het al weer vroeg op pad om de Thalys weer op tijd terug te nemen . We vertrekken hier om half elf weer vanaf Gare du Nord en dan zijn we 's middags om kwart voor twee weer in Amsterdam . Een weekend gaat snel maar wat kan je veel doen in twee dagen . We hebben alle hotspot bezocht , het merendeel aan winkels bezocht en er uit gehaald wat we konden . We hebben de Franse keuken kunnen proeven en mogen genieten van een heerlijk verblijf in een mooi hotel .

We werden vanochtend weer op tijd wakker na een iets betere nacht dan die daarvoor . Een paar uur meer geslapen dan de eerste nacht maar warmte en droge lucht blijven 's nachts al snel een lichte sauna vormen . Ook het politiebureau om de hoek en de daarbij horende sirenes die om het kwartier in een rap tempo het asfalt overscheuren blijven een klein puntje voor de nacht . Ook de spierpijn en kramp in de kuiten was aardig te voelen toen we aan ons ontbijt zaten maar we lieten ons niet kennen en dus na het ontbijt gewoon weer op pad . Na een zitje in de metro kwamen we aan op het station Palais Royale-Musee de Louvre en je raadt het al , we gingen het Louvre bezoeken . Als je op de binnenplaats loopt waar die machtige glazen piramide staat die vrijwel iedereen bekend voorkomt voel je je eigen toch wel heel klein . Het is zo'n machtig en groot complex dat je ogen tekort komt . Om de piramide ligt het oude paleis van Napoleon dat is omgebouwd tot het museum en waar natuurlijk de befaamde Mona Lisa hangt . Maar daar ging eerst nog een traject aan vooraf . We waren er een halfuur voor openingstijd . We moesten op dat moment al in een wachtrij aansluiten die over het gehele plein liep . Gelukkig minderde deze vrij snel en konden we in de glazen piramide het museum in . Kaartjes gekocht en daarna de bordjes volgen naar de galerie . Eenmaal in de galerie moesten we eerst even op adem komen want de hoeveelheid trappen is weer onmenselijk en met onze nog lichte blessure van gisteren viel het vrij zwaar .

Eenmaal op adem weer door en de galerie met italiaanse fresco's is echt adembenemend ! Alles is ontzettend groot en indrukwekkend en een leuk voordeel is dat je mag filmen en fotograveren . Het eerste echte bekende wat we tegenkwamen was Madonna on the Rocks van Leonardo da Vinci . Maar al snel door naar een aparte hal waar ze dan hangt hoor . Achter een metersdikke glasplaat hangt de Mona Lisa te prijken onder genot van een groot publiek . Vreemd genoeg hadden wij de voorstelling dat het schilderij behoorlijk groot was maar dit is in werkelijkheid niet zo . Eenmaal klaar hebben we de galerie uitgelopen en waren we klaar in de westerlijke vleugel van het complex . Eén vleugel is echter wel zo groot dat je er al een lichte avondvierdaagse op heb zitten maar wij toch stug door naar de oostelijke waar de Nederlandse schilders hun werken vertoonden . Dit was echter niet erg veel en dus besloten we het daar maar bij te laten aangezien we bijna in elkaar zakte van een overnemende vermoeidheid . Even wat gedronken en op krachten gekomen en daarna door terug naar de metro . Eenmaal in de metro terug op weg naar het hotel begonnen we te twijfelen en toch maar uitgestapt bij de halte La Fayette . We hadden vernomen dat daar een echte Laduree winkel te vinden zou zijn in de buurt maar na zoeken helaas niks gevonden .

Eenmaal terug in de straat tegenover ons hotel wat te eten gehaald bij de Chinese tratteur van gisteravond en dat smaakte erg plezant ! Even uitgerust op de kamer en toen was het de rest van de middag vrij besteedbaar . Alle hotspots hadden we al bekenen en dus was het tijd om de nodige souvenirs in te gaan slaan ter herinnering aan dit . Ik leidde ons naar de wijk Bastille per metro omdat dit een wijk was die we nog niet hadden bekeken en het een leuk omwegje was naar de souvenirwinkeltjes bij de Notre Dame . Langs de Seine lopend langs de prachtige Franse grachtenpanden kregen we weer een nieuw zicht op de Notre Dame dat erg mooi was van veraf . Rustig onze weg vervolgend langs straatmuzikanten en artiesten kwamen we weer bij de winkeltjes uit en daar hebben we de middag rustig doorgebracht met lekker shoppen .Toen de buit binnen was even wat te drinken gekocht en op een bankje in het park achter de Notre Dame genuttigd en genoten van het zonnetje . Eenmaal op de weg terug naar het metrostation in Bastille kozen we voor een andere route die door een kleine , knusse straat leidde vol gezellige ouderwetse winkeltjes . Zo vonden we een prachtige patissier met varkensgebakjes in zijn etalage , een winkel vol glasgeblazen diertjes , een traditionele ijsglacier , een heel leuk winkeltje vol met hippe en fleurige keukenaccesoires , oosterse winkeltjes en een prachtig winkeltje vol met hangemaakte koekjes , chocolade en snopejes . Een waar lust voor de oog en we hebben dan ook met verbazing om ons heen lopen kijken ! Echt geweldig ! Eenmaal terug bij de metro onze reis weer terug ondernomen naar het hotel waar we zojuist een heerlijke oosterse maaltijd hebben genuttigd . En nu is het weer pakken , meten , duwen en pletten om de koffers weer dicht te krijgen . Maar het was een geweldig weekend en we hebben enorm genoten . We hebben 176 foto's om mee terug te nemen richting thuis dus dat is genoeg ! We arriveren morgen helemaal gebroken en vermoeid weer in Amsterdam maar we hebben het er voor over gehad !

Allemaal bedankt de afgelopen dagen voor alle sms-jes , mailtjes , mentale meebeleving en het support ! ( ook niet te vergeten nog de felicitaties voor mijn verjaardag ) en natuurlijk het meelezen met onze avonturen in Parijs ! Tot de volgende keer in augustus , in Rome !

Groetjes Mark en Anja