markroseboom.reismee.nl

Reisverslag Parijs dag 1 ( 14-05-2010 )

Hallo allemaal ,

En hier dan ons eerste verslag , onze eerste belevenissen en onze eerste dag in de stad Parijs . De internetverbinding is niet optimaal maar we proberen er toch gewoon met moeite door te komen .

Hoe het allemaal begon ? Vanochtend om half 11 gingen wij richting station Ede-Wageningen om vandaar uit richting Amsterdam te vertrekken . Dat stuk van de reis verliep prima en dat zou ook geen struikelblokken opleveren . Eenmaal op Amsterdam Centraal hebben we een broodje weggehapt en zijn we richting perron 14 gegaan waar de Thalys zou arriveren . We waren dik op tijd en dus niks te vrezen tot dat er drie dikke dames van de NS ons kwamen vertellen dat de trein achterstevoren zou binnen komen en dat we dus in plaats van vooraan in treinstel 18 helemaal achteraan in treinstel 11 moesten instappen . Dus wij al aanstalten maken om het perron af te lopen tot dat we weer kregen te horen dat het een fout was . Dus wij netjes wachten . Plots vijf minuten voor aanvang werden wij als nog vriendelijk verzocht wel naar opstapplek 11 te gaan omdat de Thalys als nog omgekeerd zou binnen komen . Wij haastten maar gelukkig had de trein enkele minuten vertraging en dus waren als nog op tijd om rustig in te stappen . De Thalys van binnen is pure luxe , mooie rode bekleding en lekkere stoelen . Kortom een comfortabele reis . Je hebt nauwelijks door dat je reist en richtingsgevoel ben je ook kwijt . Tot na twee uur opeens prachtige uitgestrekte landschappen aan je vizier voorbij schieten . Golvende lappen grond waarop fleurige vakken bloemen tot leven komen .Ook kwam vlak voor Parijs de douane opeens de trein binnenvallen met vijf man sterk en een hond . De hond sprong meteen op een Canadese reiziger af want hij rook wat en de man kon dan ook alles uitpakken . Niks gevonden uiteindelijk maar wel leuk om mee te maken . En voordat je het weet sta je op station Gare du Nord in Parijs .

Eenmaal uit de trein is het natuurlijk even orienteren waar je bent en wat te doen . Half vijf kwamen we aan en het eerste doel wat voor ogen was , was tickets voor de metro kopen . Dat ging gemakkelijk alleen is het Frans bijna niet te verstaan en moet je je eigen er simpelweg met gebarentaal door bluffen . Eenmaal de tickets op zak op zoek naar de juiste metrolijn en het bleek dat we een korte overstap moesten maken van lijn 5 naar lijn 6 . Gelukkig had ik ( Mark ) al metro ervaring vanuit London want anders had het een zware dobber geweest om er hier uit te komen met een groter ondergronds netwerk en al die Franse namen . Maar goed we waren er zo doorheen en een paar minuten later kwamen we aan op metrostation Louis Blanc . Eenmaal weer boven op straat om ons heen kijken en zoeken naar het hotel . Dat was geen zware klus aangezien het recht tegenover ons lag .

Snel ingecheckt en daar kwamen we op onze mooie kamer aan . Een prachtige kamer met net nieuw tapijt en meubilair ! Daar zijn we erg blij mee en de directe ligging bij het metrostation is ook ideaal natuurlijk . Al met al waren we vijf uur helemaal gesetteld en het was nu even beslissen wat we zouden doen . Na even wat gedronken te hebben besloten toch nog even op pad te gaan en snel de metro gepakt naar het einde van de Rue de la Fayette . Je raadt het al , ons doel was het duurste en mooiste warenhuis La Fayette te bezoeken . De Harrods van Engeland en de Bijenkorf van Nederland . Je durft er bijna niks vast te pakken zo duur is alles maar wat een prachtige dingen . Je staat versteld van wat je ziet , de drukte en alles wordt verkocht als warme broodjes die bijna geen duit kosten . Eenmaal op de vierde verdieping geeft het warenhuis een werkelijk adembenemende view van het geweldige dak . Het lijkt alsof je in een operagebouw staat ! . Je kan er ook werkelijk alles krijgen . Helemaal beneden zijn de voedingsmiddelen en dat is dan ook het walhalla . Broden van 20 euro , stukjes brie van 6 euro , een gebakje dat 8 euro kost . En we zagen ook die vrolijke en kleurige macarones waarom Frankrijk bekend staat . Er is gewoon een klopjacht op en je moet het dan ook geprobeerd hebben als je hier bent . Het is een soort amandelkoekje met vullingen waaronder , bergamot , pistache , mango en ga zo maar . Goedkoop zijn ze niet want vier stuks kosten 7,40 maar ach , ik ben jarig en dan mag ik eens duur trakteren .

Na kaarten en macarons te hebben gekocht in La Fayette de uitgang weer gevonden en de straat weer op . Op zoek naar een fastfood tent om iets te eten . Die was niet te vinden , dan maar op weg naar de metro . Eenmaal met de metro teruggereisd naar de straat van ons hotel zijn we maar eten gaan zoeken op die plek . We kwamen zwervers tegen die met winkelwagens vol vuilniszakken over straat trekken . Postzegels voor kaarten werd ons duidelijk gemaakt in de tabakszaken te kopen , nou ik iedere tabakszaak binnen maar krijg als antwoord enkel dat ze postzegels voor binnen Frankrijk verkopen . Dus postzegels is not done here en dus gaan de kaartjes maandagmiddag wel in Nederland op de post . Zijn ze nog sneller ook . We kwamen een paar panden verder dan ons hotel een heerlijk bakkertje tegen waar we verse baquettes hebben gekocht . Het wordt simpelweg in een papiertje gewikkeld en je gaat er mee onder je arm over straat . Iets verderop troffen wij een kaaswinkeltje aan maar de lucht benam ons al de tijd om er even te kijken . We vonden iets verderop wel een soort van kleine supermarkt waar we wat beleg en drinken konden scoren . En zo terug naar het hotel en daar zaten we dan om half acht aan een heerlijke baquette met brie die werkelijk goddelijk smaakt . Als toetje hebben we de macarones aangebroken en ook die zijn erg lekker maar ik zou er niet nogmaals zoveel geld voor neerleggen . Anja ligt uit te rusten op bed en we beginnen de vermoeidheid nu pas een beetje te merken . Morgen gaan we lekker vroeg op en als eerste staat de Eiffeltoren op het programma . Morgen wordt weer een topdag vol leuke dingen !

En voor nu zeggen wij salut, merci en bonjour !

Mark en Anja