markroseboom.reismee.nl

Reisverslag dag 1 Tallin

En hier dan het eerste nieuwe reisverslag vanuit een nieuwe locatie ! De verbinding valt heel af en toe weg maar over het algemeen kan ik prima contact houden op deze manier.

Het begon vanochtend uiteraard allemaal in Amsterdam waar ik wakker werd in mijn hotelkamer op Schiphol. Ik heb een heerlijk nachtje achter de rug en ik merkte gisteravond al snel datde Philips mood lampen erg rustgevend werken, aangezien ik zo vertrokken was.Het is wel echt een uitkomst om zo vanuit je hotelkamer Schiphol binnen te lopen en meteen door te kunnen lopen naar de vertrekhallen. Ik had ditmaal vertrekhal 1 en er was achteraan een klein deskje te vinden voor Estonian airways. Met het inchecken zag ik al dat er behoorlijk wat stoelen in het vliegtuig niet bezet waren en dus kreeg ik al een vermoeden dat het een rustig vluchtje zou worden.

Na de gebruikelijke tijd te hebben gewacht, die ik overigens heb besteed aan een lekker ontbijtje met koffie bij Starbucks, was het tijd om te vertrekken. Met de trolleybus werd er een man of 30 opgepikt en werden we over het vliegveld gereden naar een klein cityhopper vliegtuigje van Estonian airlines. Het was dus op dat moment ook al wel dat ik gelijk over het feit dat toerisme naar Estland nog niet zo massaal is. Het vliegtuig was zelfs zo klein dat ik er gebukt door heen moest lopen anders kon ik er niet in, maar gelukkig had ik wel allebei de stoelen tot mijn beschikking wat ook wel weer lekker was.

Eenmaal in het vliegtuig zittende werden we getrakteert op smorrebrot met tonijn, een typisch staaltje Estlandse cuisine. Het smaakte prima moet ik zeggen en het vult goed. De vlucht is heel rustig verlopen en eenmaal in de buurt komende van Estland ontvouwt er een prachtige natuur onder je vanuit het raampje gezien.

Eenmaal op de luchthaven terug natuurlijk op naar de bagageband en dan valt wederom weer op hoe klein het hier is vergeleken met Nederland. Het voordeel daarvan is dan wel weer dat je heel snel je koffer terug hebt. Van daaruit was het even kijken hoe ik in de stad zou gaan komen, ik dacht eerst aan een taxi maar zag al snel een betere optie waar ik al wel wat over gelezen had. De airport shuttlebus ! Voor 2 euro rijdt hij je door heel Tallinn en stopt bij alle grote hotels. Perfect voor mij aangezien ik precies recht voor het hotel werdt afgezet.

Het hotel genaamd het Meriton Grand Tallinn is helemaal geweldig. Keurige kamers met een mooie badkamer die van vloerverwarming is voorzien. Ik zit op de zesde verdieping en kijk mooi over de staduit vanuit het raam. Het enige wat je wel opmerkt is dat alles hier ongeveer zo'n 20 jaar achterloopt. Het is allemaal nog een beetje klassiek en ouderwets...maar hé....het heeft ook wel weer wat !

Na snel mijn spullen op de kamer te hebben gedumpt en mijn waardevolle spullen in de kluis te hebben vergrendeld ben ik dan toch snel op pad gegaan. Ik was te nieuwsgierig om nog langer mijn tijd te verdoen. Dus het hotel uit en richting een grote oude toren die ik in de verte zag liggen. Ben maar een beetje op de wilde gok gaan lopen, maar zoals de reisgidsen al vermelden is heel Tallinn te voet te doen en dus ligt alles dicht bij elkaar.

Na dan ook een stevige klim te hebben gemaakt kwam ik uit bij het Toompea Loss. Eigenlijk is het niet meer of minder dan een oud historisch pand dat tegen een bergwand is opgebouwd en vandaag de dag wordt gebruikt als parlementsgebouw. Toch heb je vanuitde tuinen die er omheen liggen een prachtig uitzicht over het noordelijke deel van Tallinn waar je zelfs tot de zee kan kijken.

Recht tegenover het Toompea Loss ligt een magnifiek bouwwerk genaamd de Alexander Nevski kathedraal. Een spierwit gebouw tussen alle kleurige huizen die eromheen staan en als je naar de gebolde daken kijkt kan je heel duidelijk de nog Russische invloed herkennen die nog een beetje in de stad heerst. Uiteraard heb ik de kathedraal bezocht en jammer genoeg mocht je er geen foto´s maken want het was adembenemend mooi binnen. Ondanks dat er allerlei Estse huisvrouwtjes de altaren met de Glassex lopen te boenen en de vloer lopen te dweilen heeft het toch een heel apart sfeertje van binnen. Een stuk kleiner dan de Sint Pieter in Rome maar misschien nog wel bijzonderder om te zien. Ook nog even een kaarsje aangestoken voor de overleden dierbaren in de familie, voor een euro kan het nooit kwaad toch !

Vanuit de Alexander Nevski ben ik doorgelopen richting binnenstad. Je wordt door de meest kronkelige,oude straatjes geleid en het is fascinerend om te zien dat overal nog oude keitjes liggen en betonnen deuren open staan om de oude stadsmuur te kunnen afsluiten. Sommige steegjes zijn zo steil als een berg terwijl andere weer bijna niet begaanbaar zijn omdat het straatwerk in de loop der eeuwen gewoon in weggezakt. Zoals ik al eerder schreef krijg je heel erg het gevoel van de middeleeuwen terug hier.

Op mijn weg naar het hart van het centrum kwam ik langs de beroemde Kiek in de Kok, een oude wachttoren die in oorlogen goed stand heeft gehouden als uitkijkpost en belegerd fort. Helaas kon ik er vandaag niet in maar dat komt misschien van de week nog wel. Doorlopend kwam ik langs de volgende kerk, de Niguliste kirik oftewel de St. Nicholas kerk. Een zeer oude kerk vol oude graven en kunstobjecten die ook de moeite waard was om in te lopen.

En dan kom je uit op de bekende Reakoja Plats. Een groot plein vol terrasjes en restaurants en waar het Reakoja aan ligt, dit is het stadshuis van Tallinn wat erg mooi is om te zien door de fijne details die op het gebouw te vinden zijn. Een mooie ouderwetse klok is op de gevel te vinden en vuurspuwende draken zijn de vlaggenhouders van het gebouw. Uiteraard zijn er rond dit plein ook een aantal souvenier winkels te vinden alleen is de ene eigenaar wat vriendelijker dan de ander. Zo liep ik ergens in waar ik letterlijk op de voet werdt gevolgd en bij de ander kan je juist weer heel relaxt rondkijken.

Als je je eigen ook rustig door de straatjes begeeft kom je vanzelf uit bij het Katariina Gild. Een straatje waar heel veel verse bloemenstalletjes zijn uitgestald. Nou schijnen verse snijbloemen hier in Estland toch iets bijzonders te zijn. Ten eerste, ze zijn niet te betalen, ten tweede...je koopt ze alleen voor bijzondere gelegenheden en ten derde offeren ze ze op zondag massaal aan de kerk en bedelaars rondom de kerk.

Eenmaal voor bij het Katariina Gild kom je door een prachtig parkje met mooie houten prieeltjes waar zo af en toe nog een rest sneeuw ligt. Overigens is het weer heerlijk op dit moment. Als de zon schijnt is het prima te doen met winterjas aan. Dan kom je uit bij het concertgebouw van Tallinn wat opvalt door zijn groene kleur en iets verderop vindt je wederom een kerk. Dit is de Jaani kirik die voor de christelijk gelovigen zijn in Tallinn.

Aan de overkant zag ik een groot winkelcentrum liggen en aangezien het tegen etenstijd begon te lopen besloot ik het maar binnen te lopen. Een geweldig winkelcentrum waar letterlijk alles te koop is van dieren tot aan chocolade servies. Maar boven dat al zit er een prachtige supermarkt genaamd Solaris in. Er is een overdaad aan vers, warm of koud eten te krijgen en dus heb ik daar mijn avondmaal maar even bij elkaar gesprokkeld. Dat werden twee loempia´tjes, een kerriesalade en een warm stokbroodje kruidenboter. Ook is er een aparte afdeling aan smorrebrot te vinden !

Na mijn supermarktbezoek maar weer eens richting hotel beginnen te lopen maar kwam ondertussen toch nog bezienswaardigheden tegen. Zo kwam ik nog langs de Raeapteek wat de oudste apotheek is van deze stad, ik ben nog langs de Eesti Apostlik kirik gekomen dat niets meer of minder dan de apostelen kerk is. Een prachtige oude, witte kerk die vol zit met scheuren en oud houtwerk maar zo mooi is om te zien. Achter de kerk ligt dan ook meteen de oude stadsmuur met de Nunne tower. Dit is echt magnifiek om te zien. Een eeuwenoude stadsmuur verreist voor je met mooie puntige rode daken en houten balustrades. Vanaf de stadsmuur kijk je over de daken van Tallinn. Tussen het kollosale bouwwerk door heeft de natuur nniet stil gestaan en bomen hebben zich om de stenen heen gevormd wat het helemaal sprookjesachtig maakt.

Vanuit hier was het nog een tien minuten teruglopen naar het hotel en daar was het tijd om te eten. Onder het eten de geschoten plaatjes maar even bekeken en de plannen voor morgen opgemaakt. Aangezien ik vandaag al een groot deel van Tallinn heb ontdekt ga ik morgen de overgebleven bezienswaardigheden opzoeken. Dit houdt in dat ik nog naar het huis van de Blackheads ga, een monnikenklooster ga bezoeken en richting de haven ga om vandaar uit de Baltische Golf te bezichtinge en het zeefort van Tallinn. Ook ga ik nog naar het presidenteel Paleis van Estland en ik zou heel misschien nog richting Pirita kunnen gaan maar dat ligt wat verder buiten de stad. Hier zijn de botanische tuinen gevestigd.

Ook ga ik in de haven nog even uitzoeken wanneer de pond naar Helsinki vaart en hoeveel de kosten daarvoor zijn aangezien ik waarschijnlijk de hele dinsdag ga over houden. Als het lukt vaar ik misschien wel in een halfuurtje over naar Helsinki om daar een dagtripje te maken !Maar dat horen jullie nog van me, voor nu ga ik lekker badderen en met de pootjes omhoog want die zijn aardig moe ! Overigens zijn er in het fotoalbum van Tallinn al wat foto's te vinden van vanmiddag !

Reacties

Reacties

Mariejan

Mooi verslag weer Mark zo geniet ik ook een beetje mee. Ben benieuwd of je nog bijzondere wol tegen komt daar.

Groetjes,
Mariejan

Ma

Je bent weer heerlijk aan het genieten jongen, prachtige foto's :))

jacqoline

je bent al aardig aan het ontdekken geweest.geniet van alles.

Aty

Echt leuk zo wat je schrijft, veel plezier en geniet ervan. Groetjes.

Gert van Eden

Hoi Mark,


Wat een leuk verslag en wat heb je al mooie foto's!
Ik ben jaloers op je, geniet er maar van.

Groetjes,

Gert

Ma

Leuk verslag weer , ik mocht vandaag al een beetje prive meegenieten maar met de foto's erbij is het toch beter voor te stellen :))

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!