markroseboom.reismee.nl

Budapest reisverslag dag 3

Een goedenavond vanuit Budapest, daar ben ik weer !

Het was vandaag een zwaar dagje. Regen en onweer verstoorde het hier allemaal een beetje en ik kan je melden dat regen en onweer zoals het er hier uit komt niet volgens Nederlandse begrippen is. Doordat de zon tussendoor zo nu en dan wel door komt wordt de luchtvochtigheid extreem hoog en is het dus zweten. Jammer genoeg vandaag meerdere keren door de plassen moeten stappen en dus erg natte schoenen en sokken gekregen. Dat heeft weer als gevolg dat er wat blaartjes ontstaan en dus vanavond even de voetjes omhoog en duimen dat het weer morgen weer beter is.

Ik ben vanochtend in ieder geval heerlijk ontspannen wakker geworden. De spiertjes voelden wel een beetje stram en stijf van het beklimmen van de Buda bergen, maar even wat ochtendgymnastiek en rekken en strekken en je bent weer als nieuw. Op mijn gemakje lekker ontbeten en het ontbijt blijft nog steeds lekker hier. Daarna me eigen voorbereid op de dag en op pad gegaan.

Het druppelde al wat rond de klok van half tien maar er toch maar op uitgetrokken. Mijn eerste reisdoel was Margaretha eiland. Dit koste een klein stukje metroreizen en dus maakte de regen niet zoveel uit. Met de oude metrolijn dus lekker door de oude tunnels onder Budapest naar de bestemming. Eenmaal weer boven de grond zie je het enorme station West wat een kijk waard is. Van daar uit is het richting de gele Margaretha brug die over de Donau ligt. Deze brug heeft een zijsplitsing naar Margaretha eiland. Een klein groen eilandje in het midden van de Donau dat precies tussen Buda en Pest in ligt. Het eilandje is een soort van comfort en sporteiland voor de Hongaren. Er zijn diverse spa's en healthcenters maar ook atletiek en hardloopbanen. Verder is er een leuk zwempark en een mooi openlucht theater waar vaak leuke concerten in worden gegeven. Maar boven dat al heeft Margaretha eiland gewoon ook een hele mooie natuur met prachtige bossen, aangelegde tuinen en natuurlijk de Szokokut. Misschien ook beter bekend als de Fontein. Als je het eiland dan ook oploopt kom je hier meteen op uit. Er staan genoeg stoeltjes en ga er dan ook maar eens lekker voor zitten want het is een prachtige watershow. Je hoort leuke Hongaarse muziek door de speakers en op de maat van de muziek krijg je een fonteinenshow te zien. Deze schijnt in de avond nog mooier te zijn omdat er dan lichteffecten bij komen. Ik heb er in ieder geval van genoten en heb er een dik halfuur naar zitten kijken. Daarna mijn tocht vervolgt om margaretha eiland te ontdekken. Ik heb gewoon het hele eiland rond gewandeld omdat je dan wel zo een beetje alles tegen komt. Zo is er een soort kinderboederijtje met eenden, geiten en een hele kolonie ooievaars. Verder kan je de ruine stukken zien van bouwwerken die ooit op het eiland stonden en ook het kerkje wat niet meer wordt gebruikt. Aan het eind van het eiland vind je de Japanse tuinen vol met mooie waterlelies. Het eiland is lekker vertoeven als het warm is want omdat je precies op het midden van de rivier zit en in de bossen loopt maakt dit het lekker koel. Je ziet dan ook overal mensen picknicken of sporten. Ook is het een uitvalsbasis voor de meeste zwervers die een lekker plekje op het gras of onder de bomen zoeken. En vrees niet, ze vallen je totaal niet lastig of zorgen voor problemen.

Al met al is Margaretha eiland een prima plekje om te ontdekken en zeker een aanrader als je er bent. Vooral de fontein is echt superleuk.

Nadat ik mijn rondje had gelopen wat al snel anderhalf uur in beslag neemt ben ik via de brug weer terug gelopen naar de metro. Met de metro dan ook weer terug gereisd naar de volgende bestemming wat weer aan de andere kant van het centrum ligt. Namelijk het Nationaal Museum van Hongarije. In het museum staat zo'n beetje de gehele geschiedenis van Hongarije uitgestald. Nu is er dingetje waar je rekening mee moet houden. Bij iedere gelegenheid die je bezoekt zoals een museum koop je een ticket maar als je foto's wil maken moet je daarnaast ook nog een foto ticket kopen. Wist ik dus niet en dus ook niet gedaan en ik werd er ook op gewezen dat je geen rugzak in een museum mee mag nemen. Deze moet je afgeven bij de garderobe. Beetje vreemd dus en dus maar snel gaan kijken wat er allemaal te zien was. Hier en daar gewoon een illegaal foto'tje geschoten en eigenlijk moet ik zeggen dat het museum niet heel veel aan is. Nergens staan Engelse vertalingen en dus is het maar gissen wat de vele voorwerpen, sieraden, wapenuitrustingen etc. etc. allemaal voor betekenis hebben voor Hongarije. Het enige waar ik ben uitgekomen was de inboedel van Sissi zoals een buffetkast. Ik was er erg snel doorheen en vond het allemaal een beetje een dooie boel. Zou dit dus ook niet meteen aanraden als must-have optie.

Na het museumbezoek eerst maar eens een pauze ingelast. Mijn bakkershart gaat sneller kloppen hier in Budapest van al dat lekkere brood. Als je een bakkerij binnen loopt ruik je gewoon continu vers brood en de keuze is reuze. En ook als die lekkere gebakjes en dingetjes. Zonde om je lunch dan ook in een dure tent te doen, koop gewoon wat lekkere broodjes en een flesje drinken in een supermarkt die op iedere hoek van de straat te vinden is en ga lekker in een parkje in de zon zitten.

Nadat mijn buikje dan ook weer was gevuld en ik heel dichtbij de markthallen zat, ben ik er toch weer heel even snel ingeslopen. Het is zo leuk ! Lekker een bakje kruisbessen voor amper 50 cent gekocht. En vrees dat ik er morgen weer even te vinden zal zijn.

Maar had nog meer op de planning want ik had wederom een metroreis voo de boeg. Deze keer noordelijk Pest in richting de Opera. De gele metrolijn is dan ook de enige die je daar brengt en deze is ook echt de moeite waard door de oude stations. Je stapt eigenlijk meteen voor het operagebouw uit. Even naar binnen gegaan om een ticket aan te schaffen voor een rondleiding in de opera. Nu had ik mazzel dat ze in toeristenseizoen ook om 2 uur een rondleiding geven i.p.v. normaliter alleen om 3 en 4 uur. Ik heb het halfuurtje wachten dan ook maar doorgebracht in de omliggende straten. Om 2 uur stond ik paraat in de lobby van de opera. Ik had deze keer wel een foto ticket gekocht en had dus een mooi rood persbandje om. Je krijgt een duidelijke Engelstalige rondleiding en deze is zeker de moeite waard. De opera van binnen is een adembenemend mooie zaal. De grootste opera van Europa en alles is van echt goud wat je ziet. Leuke is wel dat het gesmolten goud betreft en dus is het meeste vloeibaar geverfd. Uiteindelijk zit er in de hele zaal maar 2,4 kg goud verwerkt. Vanuit de opera wordt je rond geleid door de gangen, rookruimtes en verschillende zalen die de opera bevat. Je ziet mooie portretten van befaamde operaspelers uit de vroege jaren en je krijgt een stukje te zien van een mooi Perzisch tapijt. Dit tapijt ligt inmiddels onder een dikke deken voor beschadigingen. Waarom ? Zo kostbaar is het, het tapijt is geweven door een heel klein bedrijfje uit Budapest wat maar 4 tapijten heeft geweven. 2 daarvan liggen in de opera en de andere 2 in het parlement. Ze zijn dus zeer kostbaar en zeer zeldzaam. Ook mag je in de logé kijken waar Sissi de opera volgde. Dit is niet de presidentiele suite maar juist één van de goedkoopste vlakbij het podium. Waarom ? Sissi wou graag contact maken met haar volk en dat was niet mogelijk in de toen nog koninklijke suite omdat niemand daar in kon kijken. Ook was zij in tegenstelling tot haar echtgenoot een opera ganger, maar ze mocht zonder haar man niet in de koninklijke suite en dus moest daar een alternatief op verzonnen worden. Toch leuk om te weten en het levert erg mooie plaatjes op. Echt de moeite waard om te doen. In de opera krijg je trouwens ook nog een mini concert door een wat overjarige sopraan te horen. De akoestiek is heel erg mooi en het geeft mooi weer hoe de opera klinkt. Natuurlijk is in de hele opera ook Frans Listz goed vertegenwoordigd als één van de grondleggers en grootste componisten op Hongaars klassiek gebied.

Tijdens mijn rondleiding in de opera was het trouwens behoorlijk beginnen te regenen en onweren en dus toen ik er uit kwam was het echt hondenweer. Ik ben dus maar snel naar de overkant gerend naar het Huis van de Hongaarse Fotografie. Dit is ook een echt leuk dingetje om te bezoeken. Je brengt namelijk een bezoek aan het lichte atelier van de vroegere hoffotograaf. Tegenwoordig zijn er mooie fotoreportages. Hier geldt ook, als je geen foto ticket koopt, geen foto's maken. Ik heb het niet gedaan omdat ik het qua fotowaarde niet zoveel nut vond hebben, maar zeker leuk om te bezoeken.

En daarna was het tijd om terug te keren naar de metro. Alles wat ik op de planning had was gedaan maar omdat het zulk slecht weer was heb ik de plannen toch nog maar een beetje aangepast en ben ik afgereisd naar de Nationale Gallerij. Was ik gister ook al en het betekende dus weer een berg opklimmen maar als je via het Vissersbastion gaat is het goed te doen. Ik heb bewust de Gallerij gekozen omdat je dan in ieder geval binnen loopt en dus niet zeikant regent. Na een flink tochtje vanuit het metrostation ben ik er dan toch weer gekomen en deze keer was het natuurlijk wel open. Ook hier weer ticket, fototicket en tas in de garderobbe gebracht en ik kon naar binnen. In de gallerij hangen alle grote en befaamde Hongaarse schilders. Ik ken er niet één van en volgens mij is het ook niet zo bekend maar toch hangen er prachtige werken tussen. Ik heb dan ook heel wat mooie schilderijen op de foto kunnen zetten. Wel leuk dat ik toen ik al driekwart had gezien pas op mijn vingers werd getikt dat ik alleen mocht fotograferen zonder flits. Nou dat is nou zonde, heeft markje toch een mooie collecties foto's met flits en dus goede kwaliteit. Het is een mooie collectie die er hangt en zeker een kijk waard. Het Burchtpaleis doet er zeker ook goed aan want het is een prachtige locatie. Eenmaal weer buiten was het eindelijk droog en nog even genoten van de mistige kijk over Pest.

En zo komt er weer een drukke dag ten einde, heb zojuist een lekker hapje gegeten en nu is het beentjes omhoog, het vocht er uit laten zakken ( klink bijna als een oude van dage maar het is echt waar ) en wat kleine blaartjes verzorgen.

Morgen wordt het weer een zondag hier met wederom temperaturen boven de 30 graden. Een prima gelegenheid om dus naar het heldenplein, het stadspark en de dierentuin te gaan die erg leuk moet zijn. Ik zou ook nog naar het badhuis gaan maar na eens goed googlen las ik 4 op de 5 recencies zo slecht dat ik er maar vanaf zie. Het schijnt erg slecht, oud, vies en duur te zijn. Morgenmiddag wordt dus lekker relaxen, wat shoppen en vooral genieten van de zon !

Ik spreek jullie morgen weer op mijn laatste reisverslag !

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!