markroseboom.reismee.nl

Budapest reisverslag dag 1

Een goedenavond vanuit Budapest mensen !

Zo schrijf je nog vanuit het kleine Ede en zo zit je in het grote Budapest. Voordat mijn verhaal begint eerst een kleine noot. Sommige mensen schrijven Boedapest ( op zijn Nederlands-Europees dus ) en sommigen schrijven Budapest. Ik houd me vast aan het land waar ik ben en zoals ze het hier schrijven en dus zal ik Budapest schrijven in mijn verhalen.

Het begon natuurlijk allemaal vanochtend weer vanuit het nog zonnige Nederland. Op weg naar de luchthaven om het standaard verhaal weer af te werken, inchecken, douane, gate en dan het vliegtuig in. Ik vlieg met KLM aangezien de werelddeals begin dit jaar hun de goedkoopste maakten om hier te komen. Altijd leuk mee genomen en dus ook gratis sandwiches en stroopkoekje aan boord. De vlucht is zeer goed verlopen door eerst nog letterlijk over Ede richting Arnhem te vliegen en vervolgend de Duitse grens over te steken. Via Wenen in iets meer dan anderhalf uur naar Budapest gevlogen wat in principe iets sneller is dan gepland omdat de wind zeer gunstig stond. Ik was dan ook ruim op tijd op de luchthaven en daar was het weer wachten op de koffer.Meteen is te merken dat het een geheel ander klimaat is want het is momenteel behoorlijk tropisch hier.

Nadat ik mijn koffer terug had meteen een transfer geregeld naar het hotel en een ticket gekocht om ook weer opgehaald te worden als ik vertrek. Omdat deze busjes af en aan rijden van stad naar luchthaven en iedere buurt zijn eigen busje heeft kan het wel even duren voordat je kan gaan. Ik moest bijvoorbeeld nog 40 minuten wachten voordat ik daadwerkelijk het busje in kon. Ondertussen ook al 30 keer aangehouden of ik geen illegale lift wou hebben maar dit wordt echt afgeraden en dus ook zeker niet gedaan aangezien je vaak een behoorlijk bedrag meer kwijt bent aan het einde van de rit.

Eenmaal met het busje onderweg naar de stad zie je wat meer van het land. Oude treinsporen waarop ouderwetse locomotieven rijden en vooral heel veel oud bouwwerk. Ook kom je bijna de gehele nederlandse detailhandel tegen van Lidl tot Vogele, Mediamarkt, Aldi, C & A, Vogele en zo kan ik nog wel even door gaan. Qua winkels dus niet zo veel vreemds hier. Als je wat verder het centrum in komt dan begin je de prachtige bouwwerken van bijvoorbeeld synagoges e.d. te zien die ik de komende dagen zeker nog zal tegen komen. Ik had het geluk dat ik als eerste werd afgezet bij mijn hotel en dus het snelst op bestemming was tegen een uur of zes. Ik logeer in hotel Erszebet wat een prima hotel is. Beetje jaren 80 stijl qua inrichting maar zeker netjes en goed in orde. Het hotel heeft ook een zeer gunstige ligging aangezien het een straat achter de grote winkelstraat zit en twee straten vanaf de centrale markthal ligt waar een scala aan verse producten iedere dag wordt uitgestald. Als je daar dan ook bent kijk je over de Donau naar de Gellert Heuvel waar het vrijheidsbeeld fier op uit torent en het is een prachtig gezicht.

Ik ben dan ook een leuk rondje gelopen voor nu langs het water en wat verschillende bouwwerken zoals de Vrijheidsbrug, de markthal, de bibliotheek etc. Gewoon een orientatie rondje want morgen gaan we echt van start. Nu vanavond lekker een hapje eten en even bijkomen van de reis.

Morgen breng ik uiteraard een bezoek aan de centrale markthal want dit schijnt echt een hoogtepunt en een kijk waard te zijn. Ook het makkelijkst aangezien dit zo dichtbij ligt. Verder wil ik op aanraden van Bjorn de Geffert heuvel beklimmen naar het vrijheidsbeeld en de Citadella. En verder zien we wel waar het schip strand morgen. Het wordt een warme dag morgen van over de dertig graden dus zo op zijn tijd een rustpauze met een lekker ijsje is ook geen overbodige luxe. Daarbij wil ik ook echt opletten dat ik me eigen niet helemaal sloop gezien mijn wankele gezondheid momenteel en dus is het niks moet, alles mag !

Ik zal morgen weer een mooi verslag paraat hebben om jullie op de hoogte te houden. Voor nu zeg ik jó estét ! Oftewel een fijne avond !

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!