markroseboom.reismee.nl

Reisverslag dag 5 Kopenhagen ( Kobenhavn)

En toen was het al weer dag 5 van mijn rondreis door het noordelijke deel van Europa. Dag 5 is ook de dag van de overvlucht van Tallinn naar Kopenhagen. Zo begon mijn ochtend dan ook rustig met het laatste ontbijt in het hotel. Gelukkig had ik alle tijden goed op elkaar afgepast en dus kon ik rustig uitchecken en 10 minuten later met de shuttlebus mee terug naar het vliegveld. Nu had ik wel mazzel dat ik 10 minuten te vroeg bij de halte stond anders had ik hem gemist. Hij rijdt wel om het halfuur maar je kan er maar beter zijn.

In de bus heb ik Tallinn nog één keer in mijn geheugen opgeslagen en ergens voelde ik me eigen vanochtend een beetje down, ik vond het gewoon jammer dat ik weg moest uit die geweldige stad en dat ik verder moest. Dat gevoel overschaduwde dan ook beetje mijn zin om richting Kopenhagen te vliegen. Maar goed, ik moest door en zo kwam ik op de luchthaven aan en ging het incheck/bagage/douane ritueel heel vlot. Tallinn heeft een prachtige moderne luchthaven waar het prima vertoeven is als je moet wachten op je vlucht.

Gelukkig hoefde ik maar een goed uur te wachten en daar kwam weer een klein cityhopper vliegtuigje van Estonian air aan gereden. Ik denk dat we met krap 40 man in zo´n vliegtuigje naar de bestemming hebben gevlogen. De vlucht was weer heerlijk en ik kreeg nog een lekker warm appelcakeje als snack geserveerd. Eenmaal boven Denemarken komende te vliegen wordt je al ontvangen door een prachtige heldere zee onder je en mooie natuur. Ook was het strakblauw en de zon scheen heerlijk dus dat maakte meteen een hoop goed.

Uit het vliegtuig stond ik dan opeens op de luchthaven van Kopenhagen en dat is wel even wennen. Deze is zeker zo groot als Schiphol en behoorlijk druk. Na 4 dagen Tallinn is het dan ook even wennen aan al die drukte weer om je heen. Je hebt ongeveer vier keer zoveel bevolking in deze stad en dus is het vanzelfsprekend overal wat drukker. Na mijn bagage te hebben opgepikt ben ik richting metro gegaan. Ik had van te voren al een Copenhagen Card besteld die geldig is voor 72 uur en waar ik iedere vorm van openbaar vervoer gratis mee kan bereizen. De metro was makkelijk gevonden en ik kon zo instappen. Het is een prachtige, moderne en vooral schone metro en zo stond ik een kwartiertje later al op de halte waar ik moest zijn.

Eenmaal boven de grond moest ik me even orienteren waar ik was en waar ik naar toe moest om mijn hotel te vinden. Dat bleek allemaal vrij makkelijk en binnen een paar minuten had ik hotel Opera gevonden en kon ik inchecken. Ik kreeg een mooie kamer op de eerste verdieping en toen ik op de kamer kwam was het wederom even wennen. De luxe graad die ik in Tallinn had was hier iets minder. Ik had van te voren al gelezen dat het hotel al uit 1800 stamt en dat is dan ook overal in te merken. Als je over de vloer loopt kraakt deze aan alle kanten en de muren lijken gewoon te zuchten. Het heeft een beetje spookhuisidee maar het is wel heel nolstalgisch en charmant. Daarbij heb ik een bed, douche, wc en televisie en gratis internetverbinding en meer heb ik niet nodig.

Na geinstalleerd te zijn op de hotelkamer was het tegen half drie en ik was er helemaal klaar voor om de stad te gaan verkennen. Mijn hotel zit vrij gunstig qua ligging en dus besloot ik maar meteen de verste bezienswaardigheid op te gaan zoeken. Deze staat aan het einde van de haven en begroet alle schepen die de haven binnen komen......ik heb het natuurlijk over de kleine zeemeermin. Maar voordat ik daar was had ik nog een eindje te gaan en zou ik nog heel wat andere dingen eerst tegen komen. Zo begon ik te lopen en kwam al meteen in Nyhavn aan. Dit is de oude schilderachtige havenbuurt met grachten waar al die mooie gekleurde huizen langs staan. Op slag was ik mijn Tallinndepressie vergeten en ik was om, Kopenhagen heeft me betoverd !

Ik ben rustig door de wijk gelopen en op een gegeven moment kom je langs de zee te lopen waar het werkelijk prachtig is. Aan mij zijkant zag ik ook Amalienborg verschijnen wat de koninklijke paleizen zijn, maar ik wou eerst door en zou op de terugweg uitgebreidt de tijd nemen voor amalienborg. De route langs de zee in de haven is zeker 2 km lang maar je loopt hem met plezier, de uitkijk over zee en op de marineschepen van Kopenhagen maakt met meer dan goed. Daarbij was het heerlijk weer en dus genieten. Op een gegeven moment kwam ik aan bij Kastelet. Dit is een park dat is gebouwd in een 5 puntige vorm. In het midden staat een prachtige oude kathedraal met een werkelijk adembenemend mooie fontein er voor. Daarbij zijn momenteel alle bomen al in de bloesem hier en dus had het hele tafreel iets magisch. Ook de invloed van sprookjesschrijver Hans Christian Andersen is overal goed terug te zien. Zo hebben ze hier lantaarnpalen die zijn vervormd tot draken die lampjes in hun bek houden en op verschillende gebouwen prijkt zijn naam.

Door Kastelet heen lopende kom je ook tot de ontdekking dat in Kastelet de koninklijke legerbasis is gevestigd. Het leuke is wel dat je overal door heen mag lopen en het heeft iets weg van een middeleeuws dorpje. Als je uiteindelijk over de houten ophaalbrig bent zie je opeens in de verte op een steen een beeld verschijnen. Zo uit het niets verschijnt opeens het beeld van de zeemeermin voor je. Ik er dus snel naar toe gelopen en het is echt heel leuk om het in het echt te zien. Wederom een invloed van het sprookje van H.C Andersen en het is nog een vrij vors beeld om te zien. Ze zit letterlijk op de rots in het water en het was ook nog eens vrij rustig dus ik had genoeg tijd om haar uitgebreidt op de foto te zetten.

Na haar goed in me opgenomen te hebben ben ik terug gaan lopen door Kastelet. Uiteraard moest ik nog naar Amalienborg en het mooie was dat ik daar nu op de terugweg direct bij uitkwam. Je komt uit op een enorm plein waar vier paleizen aan liggen. Op iedere hoek één. Dit zijn de vier paleizen van de koninklijke familie. In het gebouw waar de Noorse wachten voor patrouilleren woont koningin Margarethe ook daadwerkelijk. Of ze thuis is weet ik niet, en ik ben dan ook verder gegaan.

Vlakbij de paleizen ligt de Frederikskirken. Een prachtige jadegroene kathedraal met een mooi dak waar je naar kan blijven kijken. Helaas was hij wel deels in restauratie waardoor er wat steigers om heen stonden en wat van het beeld wegnam. Nu ik dit al had gezien was ik op dreef en ik had nog een aantal taken voor mezelf. Ik moest namelijk nog steeds aan Noorse kronen zien te komen en ik moest mijn avondeten en drinken nog regelen. Ik kreeg dan ook het plan om naar de Stroget te gaan. Dit is de wereldberoemde 1,5 km lange winkelstraat van Kopenhagen waar alle grote winkels zoals Louis Vuitton, Gucci en Prada gevestigd zijn. Daar zou vast wel een bank zitten en een eetgelegenheid.

Ik ben dus gaan lopen maar al snel had ik door dat ik niet helemaal op de goede weg zat. Wel had ik ondertussen al een pinautomaat gevonden en ik had dus inmiddels geld op zak, maar ik liep wel een andere kant uit dan waar de stroget zit. Nu zag ik dat ik richting Rosenborg aan het lopen was en als ik dan toch op weg was leek het me wijs om maar door te lopen. Rosenborg is een heel groot park vol mooie natuur en natuurlijk Rosenborg zelf, wat een oud slot is. Ik heb het park doorgelopen en van daar uit ben ik op weg gegaan richting Stroget. Dit was gelukkig aardig dichtbij en na wat straatjes te zijn doorgelopen stond ik opeens op de Stroget. Je kan hem al herkennen aan de mensenstroom die er doorheen slentert, de vele souvenierwinkeltjes en de grote merknamen. Toch is het een geweldige straat en ik heb hem dan ook helemaal afgelopen. Er is genoeg te eten hier want er zijn een hoop woktentjes, verse bagels, hamburgertenten, turkse pizza´s etc. Toch had ik meer behoefte om na alle drukte straks even lekker op de kamer te eten en heb dus even geshopt in de supermarkt. Zo had ik een couscoussalade, een smorrebrood met verse tonijn, een fruitsalade en een starbucks ijskoffie. Een leuk weetje over smorrebrod is trouwens dat het gewoon boterham betekent. De kunst is alleen hier in denemarken om die boterham zo bijzonder mogelijk op te maken met ingredienten. Dus eigenlijk een hele luxe opgemaakte boterham.

Op de Stroget lopende kwam ik opeens op een plein uit en plots bleek ik bij het Radhus te staan wat voo zich spreekt. Een heel mooi en oud gebouw vol versieringen en voor het raadhuis was een schapententoonstelling. Altijd leuk om even mee te pikken toch !haha Ook zat aan de overkant het Tivoli waar ik straks aan het eind van het verslag nog iets meer over zal vertellen. Ik ben rustig doorgelopen en zag steeds weer iets nieuws in mijn ooghoeken verschijnen. Zo kwam ik ook nog uit bij Christiansborg. Dit is een enorm gebouw met een prachtige binnenplaats waar het parlement is gevestigd. Je kan er doorheen lopen wat ik dan ook heb gedaan en in de toren zit een kroon verwerkt omdat het ook feestzalen van de koningin bevat.

Uit dit enorme gebouw komende stond ik op een enorm plein van waar ik langs de grachten de Christianshavntoren kon zien liggen. Een imposant gouden bouwwerkdie je ook kan beklimmen. Het leuke is alleen dat de trap niet binnen in de toren loopt maar juist buitenomlangs het dak. Mijn plan is dan ook om morgen die richting op te gaan en de toren te beklimmen samen met de vestingsmuren die de zee van Kopenhagen scheidt. Ook ben ik van plan richting Tivoli te gaan. Nu zal ik Tivoli even uitleggen. Het is het pretpark van Kopenhagen, zeg maar wat bij ons de Efteling is. Maar nu is het niet zomaar een pretpark, je moet er zijn geweestschijnt het. Het park heeft verschillende thematuinen waaronder een Japanse en Arabische.Er zijn weliswaar achtbanen en andere attracties, maar men raadt jealleen al te gaan voorhet uiterlijk van het park. Het schijnt zo ingenieus ontworpen te zijn door meneer Tivoli. Het isdan ook tot middernacht open en iedere zaterdag wordt afgesloten metvuurwerk. Kortom dat is de planningvoor morgen in een notendop. Kopenhagen heeft 10 grote bezienswaardigheden en inclusief deze twee die ik morgen ga doen heb ik ze danallemaal al weer afgewerkt. Uiteraardzalik ook zeker ontspannen want het isgewoon heerlijk om met een lekkere bak koffie of een ijsje in de zon te gaan zitten in één van de vele parken of plekjes langs de Stroget of de grachten.

En nu ga ik weer even mijn rust pakken en nagenieten van weer een prachtige dag. Tallinn is afgesloten en het was een prachtige ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Kopenhagen is geheel in anders in vele fronten en toch is het weer net zo betoverend.Als ik door Kopenhagen loop wordt ikwederom weer vrolijk van binnen en de stadgeeft me energie. Vriendelijke mensen en mooiedingen voor het oog......wat wenst een mens nog meer op vakantie!

Reacties

Reacties

Ma

Hee wereldreiziger, wat een prachtig verslag weer , heel veel plezier nog :))

Mariejan

Jeetje Mark jij ziet zoveel in een dag en je onthoud ook nog alles. Schrijf je al lopende stukjes voor je verslag. Enorm hoe je alles onthoudt

Mark

Hoi Mariejan,

Ik klad af en toe wat weg op een kladblokje als ik onderweg ben maar over het algemeen probeer ik alles te onthouden en in me op te nemen ! Maar heb nog een jong geheugen he dus kan niet garanderen dat dat over 20 jaar nog zo lukt !haha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!